Sara Rine is één van deze studenten. Haar overtuiging dat Social Robotics de toekomst zal zijn gecombineerd met haar interesse voor de communicatieve brug tussen mensen en robots is wat haar deed besluiten dit vak te volgen. Waar in de eerste helft van de master veel aandacht wordt besteed aan communicatieve vraagstukken op het gebied van PR en marketing, worden deze vraagstukken in dit vak toegepast op robots. “Het leek me heel erg interessant om sociale vaardigheden in een vakgebied toe te passen waar de focus in eerste instantie op techniek ligt en niet op communicatie. Dit terwijl deze sociale vaardigheden ook bij robots erg essentieel zijn voor effectieve communicatie”.
Ze vertelt dat het vak heel anders is ingedeeld dan ze gewend was. Dit maakte het vak zowel interessant en vernieuwend als uitdagend. Het vak is op zo een manier ingedeeld dat elke week zijn eigen thema heeft waarbij de studenten elke stap van het creëren van een ‘social robot’ doorlopen. Zo is de student in de eerste week bezig met het observeren van interacties tussen robot en mens om vervolgens de geobserveerde gedragingen toe te passen op nieuwe én al bestaande theorieën. “Dit vak biedt een perfecte balans tussen zowel wetenschappelijke communicatieve theorieën als praktijkgerichte vraagstukken”, zegt Sara. Ze is erg te spreken over het vak en ze heeft veel geleerd.
Haar enthousiasme over het vak uitte zich dan ook in haar master thesis. Voor haar thesis is ze aan de slag gegaan met het uitvoeren van experimenten met behulp van sociale robots. Ze heeft onderzocht of sociale robots in staat zijn stress onder studenten te verminderen. “Na het schrijven van mijn thesis was ik nog steeds erg geboeid over dit onderwerp. Hierom heb ik ervoor gekozen een PhD te doen in Social Robotics!”. Veel succes met je verdere carrière in dit vakgebied, Sara!