Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Vak uitgelicht: Social Robotics

Master Communicatiewetenschap
Social Robotics – wellicht niet het eerste onderwerp waar je aan denkt als je denkt aan de studie Communicatiewetenschap. Desalniettemin een erg interessant én relevant onderwerp binnen het vakgebied. Het vak Social Robotics wordt gegeven tijdens de master in periode 4 als keuzevak. Vragen als: “Gelden dezelfde gedragsregels in de communicatie tussen mens en robot als tussen twee mensen?” en “Is robot-gemedieerde communicatie de toekomst?” of “Zal menselijke binding met robots een nieuw onderzoeksveld worden komende jaren?” worden behandeld tijdens dit vak. Ook dit jaar durfde een groep Communicatiewetenschap master studenten de uitdaging aan te gaan. En dat niet zonder succes!

Sara Rine is één van deze studenten. Haar overtuiging dat Social Robotics de toekomst zal zijn gecombineerd met haar interesse voor de communicatieve brug tussen mensen en robots is wat haar deed besluiten dit vak te volgen. Waar in de eerste helft van de master veel aandacht wordt besteed aan communicatieve vraagstukken op het gebied van PR en marketing, worden deze vraagstukken in dit vak toegepast op robots. “Het leek me heel erg interessant om sociale vaardigheden in een vakgebied toe te passen waar de focus in eerste instantie op techniek ligt en niet op communicatie. Dit terwijl deze sociale vaardigheden ook bij robots erg essentieel zijn voor effectieve communicatie”.

Ze vertelt dat het vak heel anders is ingedeeld dan ze gewend was. Dit maakte het vak zowel interessant en vernieuwend als uitdagend. Het vak is op zo een manier ingedeeld dat elke week zijn eigen thema heeft waarbij de studenten elke stap van het creëren van een ‘social robot’ doorlopen. Zo is de student in de eerste week bezig met het observeren van interacties tussen robot en mens om vervolgens de geobserveerde gedragingen toe te passen op nieuwe én al bestaande theorieën. “Dit vak biedt een perfecte balans tussen zowel wetenschappelijke communicatieve theorieën als praktijkgerichte vraagstukken”, zegt Sara. Ze is erg te spreken over het vak en ze heeft veel geleerd.

Haar enthousiasme over het vak uitte zich dan ook in haar master thesis. Voor haar thesis is ze aan de slag gegaan met het uitvoeren van experimenten met behulp van sociale robots. Ze heeft onderzocht of sociale robots in staat zijn stress onder studenten te verminderen. “Na het schrijven van mijn thesis was ik nog steeds erg geboeid over dit onderwerp. Hierom heb ik ervoor gekozen een PhD te doen in Social Robotics!”. Veel succes met je verdere carrière in dit vakgebied, Sara!

Student Sara Rine

Dit vak biedt een perfecte balans tussen zowel wetenschappelijke communicatieve theorieën als praktijkgerichte vraagstukken

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam