Piet Spee, schoolopleider en theaterdocent op het Haarlemse Coornhert Lyceum

Piet Spee, schoolopleider en theaterdocent op het Haarlemse Coornhert Lyceum (Dunamare Onderwijsgroep), heeft de opleiding Procesbegeleider Lesson Study gevolgd en vertelt over zijn drijfveren en ervaringen.

Waarom ben je de opleiding gaan volgen?
Ik vind Lesson Study een uitstekend middel om op een onderzoekende wijze de lespraktijk te verbeteren. Ik wil daar graag met docenten aan werken. Binnen onze visie als opleidingsschool betrekken we daar ook studenten bij en daarom kreeg ik - als schoolopleider - de kans om de opleiding te gaan doen.

Wat vind je het belangrijkste dat je hebt geleerd?
In de opleiding leerde ik dat het van groot belang is steeds terug te gaan naar het vooraf gestelde doel van het traject en zo de collega’s bij de les te houden. Verder komen al veel eerder aangeleerde vaardigheden terug in de begeleiding van een Lesson Study groep.

Hoe pas je het geleerde na afloop toe in de praktijk?
Ik heb nu een start gemaakt met een Lesson Study groep. De nul-bijeenkomst gedaan, het traject is uitgelegd en ik heb daar enthousiaste reacties op gekregen. We gaan zelfs met twee teams starten. Dat is weliswaar geen antwoord op de vraag, maar wel een lekker begin!

Wat heeft de opleiding/cursus betekend voor je functie of loopbaan?
Het is een verbreding van mijn rol in de school. Ik ben nu naast het begeleiden van studenten en nieuwe of startende docenten ook bezig met ervaren collega’s die zich verder willen ontwikkelen.

Hoe heb je het ervaren deze opleiding (deels) online te volgen?
Gelukkig zijn we live gestart met de cursus en hebben toen kennisgemaakt met elkaar. Verder was online al snel vertrouwd en hebben we zelfs goed kunnen oefenen met simulaties, waarbij het begeleiden van een Lesson Study team wordt nagespeeld.

Zou je deze opleiding aan andere docenten aanbevelen en waarom?
Ik zou deze zeer aanbevelen. Het ligt zeker in de bedoeling dat een volgende schoolopleider van onze opleidingsschool H2O de cursus gaat volgen en ik ga ook collega’s bij mij op school hiervoor warm maken.

Heb je nog een tip voor toekomstige cursisten?
Begin bijtijds met de aangegeven literatuur te lezen. En zorg dat je vaak aan de beurt komt bij de simulaties in de rol van procesbegeleider. Het is leuk om te doen!

Ga naar de deeltijd opleiding Procesbegeleider Lesson Study.

Piet Spee

Meer verhalen over de opleiding Procesbegeleider Lesson Study