Nils vond het een groot voordeel dat hij bij de VU een half jaar de tijd had voor hij een definitieve richting moest kiezen. 'Hierdoor kwam ik met andere communicatievakken in aanraking. Uiteindelijk wist ik daardoor dat ik goed zat bij taalwetenschap.'
Engels
De studie was even wennen. 'Je kunt niet meer zomaar informatie van Wikipedia plukken. Je moet artikelen lezen en dat is best een uitdaging. Ik vond het aanvankelijk ook lastig om alles in het Engels te doen. Gelukkig had bijna iedereen daar moeite mee, dus dat is ook niet erg.'
Het contact met docenten was goed. 'Als je ergens mee zat was het geen probleem om naar de docent te stappen, wat toch lastiger is als je een opleiding volgt met 600 anderen.'
Mentorschap
Nils was ook naast zijn studie actief. Hij zat in het bestuur van de studievereniging, was mentor van eerstejaars en begeleidde twee keer een Pre University Masterclass voor middelbare scholieren. 'Daar haal je heel veel uit en niet alleen op wetenschappelijk gebied.'
Zijn scriptie ging over heritage languages. 'Talen die mensen bij hun geboorte leren, maar die niet de dominante taal van de samenleving zijn. Bijvoorbeeld mensen die Turks van huis uit spreken, maar verder alleen Nederlands en hoe de dominante taal dan invloed heeft op de grammatica van het Turks. Dat was erg interessant.'
Inmiddels weet Nils dat hij leraar Duits wil worden, wat bij de VU niet mogelijk is. Hij studeert nu in Leiden. 'Dankzij de vakken van de bachelor kan ik hier de premaster doen en hoef ik niet opnieuw te beginnen.'