Het was nog nooit vertoond. In een publiekloos Ahoy was een kroegsfeer gecreëerd waar een twintigtal artiesten optrad. Via een concertstream konden kijkers thuis aanwezig zijn bij de Vrienden van Amstel. Een evenement waar Lisa al jaren de PR voor doet, net als voor de Amstel Gold Race, Formule 1 en het Holland Heineken House tijdens de Olympische Spelen. Nadat Lisa het nieuws naar buiten had gebracht voor de virtuele versie van de Vrienden van Amstel en met media al interviews had geregeld, stroomde haar telefoon vol met extra mediaverzoeken. 750.000 gratis kaartjes werden van tevoren aangeschaft. Daardoor zagen ruim 1.7 miljoen mensen de livestream, ver boven verwachting. “Iedereen was zó toe aan iets leuks.”
Doorvragen en eerlijk zijn
Lisa’s carrière bij Heineken Nederland begon met een stage interne communicatie toen ze net haar master had afgerond. Wil je niet blijven, werd haar gevraagd toen een junior adviseur op de afdeling vertrok. Wat een kans! Acht jaar later zit Lisa er nog, doorgegroeid naar een nieuwe rol binnen de afdeling corporate affairs, met steeds meer verantwoordelijkheden. Sinds kort werkt ze ook in het internationale Heineken team aan de bekendmaking van de jaarcijfers en -verslag. “Op een communicatieafdeling zit je middenin de organisatie, leer je het bedrijf van binnenuit enorm goed kennen. Ik schakel met iedereen, tot en met de directie. Tijdens mijn studie heb ik geleerd zelfstandig te werken en een stap extra te zetten. Ook kritisch te zijn, de juiste vragen te stellen en door te vragen. Dat gebruik ik nog steeds in mijn dagelijkse werk. Aan mijn scriptie over leiderschapscommunicatie heb ik ook veel gehad. Voor een woordvoerder is het belangrijk tot de kern te komen, kritisch te kijken naar wat je wilt vertellen. Tegelijkertijd moet je de boodschap simpel houden en eerlijk zijn. Als collega’s een project hebben dat ze bij de media willen introduceren, vraag ik ze het in drie zinnen te omschrijven. Lukt dat niet, dan is de boodschap te ingewikkeld.”
Alle ogen op Nederland gericht
Een van haar spannendste PR merkintroducties was Heineken 0.0. Alle ogen waren op Nederland gericht, waar alcoholvrij bier eerder niet aansloeg en nu als eerste land in de wereld een alcoholvrije variant op het moedermerk lanceerde. Het werd een succes. Maar ook de schaduwzijde aan alcohol is een kant van Lisa’s werk. Zo werkt ze samen met collega’s en de branche aan het preventieakkoord en bezoekt ze studenten- en sportverenigingen om samen op te trekken in verantwoord alcoholgebruik. “Het mooie van mijn baan is dat ik veranderingen kan teweegbrengen. Ik zit zelf aan het stuur en kan met de juiste beslissingen meer voor elkaar krijgen dan dat ik aan de zijlijn sta.”
Lisa adviseert studenten op zoek te gaan naar een stage. En met heel verschillende mensen uit het vakgebied te praten. “Bel ze eens op en vraag wat voor werk ze precies doen en of je eens langs mag komen. Wacht niet tot iets op je afkomt.”