Waarom heb je gekozen voor psychologie?
“Mijn ouders zijn allebei sociaal werkers, dus de interesse in mensen is er bij ons met de paplepel ingegoten. Ik denk dat ik twaalf was toen ik met het idee kwam om kinderen te helpen met traumaverwerking. Die passie om mensen te begrijpen en te helpen is altijd gebleven. De studie voelde voor mij dan ook als een logische keuze.”
Wat was jij voor een student?
“Een hele zelfstandige. Ik was niet vaak in de studiezaal te vinden. Vaak ging ik alleen naar het eerste college om te kijken of er meer werd verteld dan wat er in het boek stond. Als dat niet het geval was en het college was niet verplicht, dan studeerde ik thuis. Zo was ik sneller klaar en had ik meer tijd voor andere dingen.”
Uit je CV blijkt dat je veel met kinderen en jongeren hebt gewerkt. Wat trekt je aan?
“Aan het begin van mijn carrière focuste ik vooral op kinderen. Het is voor deze doelgroep vaak moeilijk om voor zichzelf op te komen. Helemaal in schrijnende situaties. Dat is ook waarom ik, samen met een co-auteur, een studieboek heb geschreven over het handelen bij kindermishandeling en geweld. Ik vind dat kinderen in zo’n situatie volwassenen verdienen die voor ze opkomen waar ouders of verzorgers tekort schieten. Daarnaast werk ik ook graag met jongvolwassenen. Zij hebben misschien nog niet zoveel levenservaring, maar bruisen vaak van de energie en goede ideeën. Uiteindelijk zijn zij onze toekomst.”
Wat vind je zo mooi aan het vak?
“Dat ik zoveel verschillende dingen mag én ook kan doen. Ik heb gewerkt als hulpverlener bij Jeugdzorg, als gastdocent aan de Hogeschool van Amsterdam, auteur en onderzoeker. Bij al die verschillende dingen die ik doe kan ik, wat ik tijdens de opleiding heb geleerd, toepassen of verder uitdiepen. Die diversiteit maakt het dynamisch.”
Je bent nu betrokken bij de ontwikkeling van de M@ZL-app. Wat is dat precies?
“Deze app sluit aan bij M@ZL, een effectieve aanpak om het verzuim op middelbare scholen en mbo’s terug te dringen. Als jongeren langdurig of regelmatig ziek zijn bekijken ze vaak samen met een arts wat nodig is om het ziekteverzuim te verminderen. Deze app moet leerlingen daarin ondersteunen door ze meer regie en verantwoordelijkheid te geven. Ze krijgen inzicht in hun situatie, kunnen zelf contact leggen met een arts, vragen stellen aan een docent op school en aan hun eigen doelen werken om zo snel mogelijk weer terug te keren.”