Na haar VWO-examen had Kirsten nog geen idee wat ze wilde worden. “Communicatiewetenschap leek me een goede basis, een studie waar ik nog veel verschillende kanten mee op kon.” Kirsten koos voor de VU vanwege de aandacht voor persuasieve communicatie, het psychologische aspect van communicatie. “Ik wilde graag meer leren over gedrag en hoe je dat met communicatie kan beïnvloeden.”
Werken binnen PR
Een praatje van een pr-bureau tijdens een hoorcollege bleef Kirsten bij. “Ze werkten aan mooie cases voor grote merken. Het was een goed inkijkje in wat je met de studie kunt doen.” Toeval of niet, Kirsten zet zich nu zelf in voor grote merken bij een pr-bureau, met de toepasselijke naam Het PR Bureau (HPB).
Het is afwisselend werk, voor veel verschillende klanten. “Ik zet me in voor merken zoals Huawei, De Nederlandse Loterij en Fit For Free,” vertelt Kirsten. “We krijgen traditionele pr-vragen, waarbij we helpen met een perstraject. Dan maken we o.a. een persbericht en benaderen we journalisten. Maar we denken vaak al eerder in het proces mee met merk- of campagnestrategieën, om zoveel mogelijk aandacht voor de klant te genereren.”
Tijdens haar studie kreeg Kirsten een brede basis over het effect van media en communicatie. Het leukste vond ze de praktijkgerichte opdrachten die ze met medestudenten uitvoerde. Een ander hoogtepunt was de minor die Kirsten volgde aan de University of Kent in Engeland. “Een hele waardevolle ervaring,” vertelt ze. “In je eentje naar een nieuw land, met een andere taal en vreemde mensen: daar leer je zoveel van.”
Wees soms brutaal
In haar master Communicatiewetenschap koos Kirsten voor de afstudeerrichting Corporate communicatie en nieuwe media. Daarnaast werkte ze parttime bij een reclamebureau. “Het is heel nuttig om te proeven aan de echte wereld, om toe te passen wat je leert. Veel bureaus hebben wel eens werkstudenten nodig, dus benader ze gewoon. Met brutale mond en open brief kom je al een heel eind.”
Na haar master en een lange reis kwam Kirsten weer bij een reclamebureau terecht. Daar begon ze als projectmanager, waar ze campagnes maakte voor veel verschillende klanten, zoals L'Oréal, Kwekkeboom en Intratuin. “Het is super om advertenties die je hebt gemaakt terug te zien in de Linda of op tv.”
Earned media
Na vijf leerzame jaren maakte Kirsten de overstap van reclame naar de pr-wereld. “Ik vind het heel tof wat reclame doet, maar ik geloof in de kracht van wat we earned media noemen, verdiende aandacht,” aldus Kirsten. “Zeker nu we in een tijd leven waar je aandacht niet meer zomaar kunt kopen. Ik wil meewerken aan het maken en verspreiden van relevante verhalen voor merken die mensen zelf willen delen.”
“In de bureauwereld leer je in oplossingen denken. Er zijn veel klanten en er gebeurt altijd wel wat,” vertelt Kirsten. Haar studie komt daarbij zeker van pas. “Je krijgt analytisch vermogen mee. Tijdens je studie leer je goed beargumenteren welke keuze je maakt, dat is in de rol van adviseur heel handig.”