“Ik vond wiskunde altijd al heel leuk, maar wilde er ook echt iets mee doen. Ik keek naar technische wiskunde en econometrie en kwam toevallig terecht op de site van de VU voor Bedrijfswiskunde & Informatie, wat nu Business Analytics is. De combinatie van wiskunde toegepast op bedrijfsproblemen en informatica leek me top, en na een proefcollege op een open dag was ik er uit wat ik wilde. De VU is een fijne universiteit met goede docenten en faciliteiten. En de stad Amsterdam heeft natuurlijk ook meegeholpen bij de keuze.
“Ik heb tweemaal in het buitenland gestudeerd. Eerst in Zweden en daarna ‘wat verder weg’ in Wuhan in China. Toen kende overigens niemand Wuhan nog. Dat was erg leuk en interessant omdat ik er geen exacte vakken volgde, maar taal en cultuur. Daarnaast leerde ik over de Chinese cultuur door er te zijn en veel over het land te leren. Zeker in een internationale context is het handig om een tijd in andere landen te zijn geweest. En ook niet onbelangrijk: het eten is erg lekker in China.
“Na mijn studie ben ik bij KLM terechtgekomen. Geen heel bewuste keuze, maar het kwam perfect uit. Ik heb daar eerst een aantal jaar gewerkt in een centrale consultancy-afdeling waar ons hele team een achtergrond had in wiskunde en operations research en dergelijke. Erg leuk om door het hele bedrijf heen (KLM en Air France) allerlei wiskundige problemen op te lossen.
Ik ben er steeds meer projecten gaan doen op het gebied van datagebruik voor de digital-marketingafdeling. Vandaaruit was het een logische stap om bij digital marketing verantwoordelijk te worden voor het gebruik van data en analytics. Een totaal andere wereld dan onze ‘wiskunde consultancy-afdeling’. Een ander verschil was dat ik verantwoordelijk werd voor projecten, en startte waar nodig ook projecten op, in plaats van als consultant de uitvoering doen.
“Daarna ben ik naar de digital strategy-afdeling gegaan om daar niet alleen voor marketing, maar in het geheel voor digital, me bezig te houden met hoe we onze (klant)data gebruiken om ons aanbod zo relevant mogelijk te maken. Met daarbij de opmerking: we veranderen nooit de prijs omdat je meerdere keren zoekt op onze site!
“Voor optimalisaties is het nodig om een systeem te hebben dat bijvoorbeeld de juiste voorspellingen kan doen of de juiste data combineert. Net zo belangrijk is het om daar in de organisatie op een slimme manier gebruik van te maken. Er zijn bij ons enorm veel mogelijkheden om slimmer gebruik te maken van alle systemen die we al hebben. Ik denk dat dit geldt voor ieder ander groot bedrijf. Om daar optimaal gebruik van te maken is een behoorlijke uitdaging, maar wel een hele mooie.”