Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Jeroen van den Brand

Jeroen van den Brand is met zijn 57 jaar één van de meer ervaren deeltijdstudenten in de Master Bestuurskunde. Jeroen is directeur van Z-Index, een organisatie die een databank beheert met artikelinformatie over zorgproducten. Hij koos voor een deeltijdstudie Bestuurskunde, omdat hij behoefte had aan een actuele, brede academische blik op de steeds complexere gezondheidszorg in Nederland.

Gegrepen door de titel

Jeroen keek met zijn zoon naar geschikte opleidingen bij Vrije Universiteit Amsterdam, maar kwam toen zélf een leuke opleiding tegen. Hij werd direct gegrepen door de titel ‘Besturen Van Zorgvernieuwing’. “Ik dacht wauw, dit is interessant!” Hij kwam nergens zo’n relevante opleiding tegen met betrekking tot de zorg als bij VU. “Het besturen van de zorg is complex. Er worden veel pogingen gedaan om de alsmaar stijgende kosten te drukken, maar je moet tegelijkertijd ook goede zorg blijven bieden. Het leek me interessant om hier met een academische blik naar te kijken.”

De zorgprofessional centraal

In zijn dagelijkse werk heeft Jeroen veel te maken met (beleidsmakers bij) branche- en koepelorganisaties in de zorg. De belangen die ze nastreven vallen niet altijd samen. Voor zijn masterthesis interviewde hij zorgprofessionals die in direct contact staan met (thuiswonende) patiënten, zoals huisartsen, praktijkondersteuners, wijkverpleegkundigen en casemanagers dementie. Jeroen deed een mooie vondst: “De samenwerking en afstemming tussen deze zorgprofessionals verloopt opvallend pragmatisch, of ze nou onder één dak zitten of niet. Ze denken en handelen allemaal vanuit het perspectief van de patiënt en willen maar één ding: de beste zorg verlenen.”

Een mooie mix

Iedere vrijdag stapte Jeroen op zijn fiets om een dagje colleges te volgen. “Het was een mooie mix. Ik heb genoten van de colleges en de werkgroepen, met name omdat er veel interactie was. Er was veel ruimte om vragen te stellen, er werd goed geluisterd en er was veel persoonlijke aandacht. Het is ook een leuke mix in leeftijden, studenten van 21, 22 uit de voltijdopleiding en de wat meer ervaren deeltijdstudenten. Mensen uit meerdere stadia van het leven. Maar ook de achtergrond en ervaring van de studenten was heel divers en dat bracht interessante discussies in de collegezaal.”

Een ander perspectief

“Wat ik ook waardevol vind aan de opleiding, is de manier waarop het me aan het denken heeft gezet en nieuwe perspectieven heeft gegeven. Mijn kennis van de zorg kwam met name uit de hoek van de geneesmiddelen, het medische domein, nu heb ik ook een goede blik gekregen op het andere gedeelte, het sociale domein.” In 2015 vond de decentralisatie van de zorg plaats, overheidstaken werden belegd bij de gemeenten. Wat zijn dan de problemen die ontstaan? Hoe komt iets op een agenda terecht? Wat is goed bestuur? Jeroen heeft er tijdens de master Bestuurskunde de nodige papers over geschreven. “Het schrijven van papers is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Het is een mooie aanvulling naast de colleges die je volgt. Papers zijn ontzettend goede exercities om je te helpen nadenken over vraagstellingen.”

Tip van Jeroen

Het is intensief om naast je werk een opleiding te volgen. “Probeer een werkweek van drie dagen te regelen. Dan heb je naast de college dag op vrijdag nog een doordeweekse dag om te studeren, en heb je in het weekend ook nog wat ruimte voor jezelf en/of je gezin."

Jeroen van den Brand

"Zorgprofessionals hebben geen geheime agenda, ze willen allemaal maar één ding: de beste zorg verlenen."

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam