Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview Thomas van Dam, student lerarenopleiding Latijn

“Het is fantastisch als een leerling binnenkomt met een vraag en hij het na mijn uitleg ineens snapt. Dat er zo’n lichtje aan lijkt te gaan. Daar haal ik veel plezier uit.”
Op het gymnasium werd ik gegrepen door de klassieke talen. Ik besloot Griekse en Latijnse Taal en Cultuur te gaan studeren. Om bij te verdienen gaf ik bijles via een huiswerkbegeleidingsinstituut en dat breidde zich uit naar een zomerschool en examentrainingen.

Ik ontdekte dat ik niet alleen van de klassieke talen zelf houd, maar mijn kennis ook graag overbreng. Vandaar dat ik na mijn master nog een lerarenopleiding wilde doen. Ik had veel positieve verhalen gehoord over de VU en het inspirerende gesprek dat ik tijdens een open dag had met de vakdidacticus, haalde me over de streep.  

Voor het eerst voor de klas  
Voordat ik met de opleiding begon heb ik al een beetje kunnen proeven aan het lesgeven. Op het Utrechts stedelijk Gymnasium begon ik met het verzorgen van een versterkingsuur Grieks; een wekelijkse les om leerlingen extra te ondersteunen. Ik kreeg de vrijheid om mijn eigen lessen te bedenken en te geven. Uitdagend én ontzettend leerzaam. Elke week kreeg ik meer grip op de structuur en voorbereiding van mijn lessen. Ik werk nu voor 0,4 fte op deze school en breng dat in als het praktijkgedeelte van de opleiding: een goede deal.  

Succeservaringen 
De leerlingen waar ik mee werk zijn heel open en over het algemeen leergierig. Ze zijn geïnteresseerd en ik doe continu mijn best om aan te voelen hoe iemand erin zit: wat heeft een leerling van mij nodig? Elke dag is anders, dat maakt dit werk ook zo afwisselend. Soms gaat een les niet zoals ik wil, maar als het de keer daarna juist wel lekker loopt krijg ik daar extra energie van. Ik merk ook dat het geleidelijk aan steeds beter gaat. Ik ken de klassen nu goed en heb steeds meer handvatten en daardoor meer succeservaringen.  

Het belang van relevantie 
In mijn lessen focus ik me vooral op het relevant houden van de klassieke talen. Het gaat niet alleen om het begrijpen van de oude teksten, maar ook om het leren reflecteren op het eigen leven en onze samenleving door de verhalen uit de oudheid. Dit vind ik een van de mooiste aspecten van het vak. Het is belangrijk dat leerlingen niet alleen de taal leren, maar ook de culturele en historische context begrijpen. Het nieuwe curriculum sluit hier perfect bij aan en de school waar ik nu werk is echt een voorloper op dit gebied.  

Goed voorbereid 
Terugkijkend ben ik ontzettend blij met de keuzes die ik heb gemaakt. De opleiding bereidt me uitstekend voor op het leraarschap, zowel vakinhoudelijk als didactisch. Iedere week leer ik tijdens college en in de werkgroep weer nieuwe dingen die ik direct kan toepassen in de praktijk. De ervaring en kennis die ik opdoe tijdens de lerarenopleiding aan de VU zijn goud waard.  

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam