Tijdens mijn bacheloropleiding Artifical Intelligence was er ruimte om een minor te volgen. Ik wilde meer praktisch bezig zijn en iets doen dat ik écht leuk vond. Ik was op dat moment actief als coach en trainer bij hockey en lesgeven sprak me wel aan. Ik besloot de Educatieve minor aan de VU te gaan doen.
Veel begeleiding
Voordat ik aan mijn eerste stage begon, stond ik er vrij blanco in. Ik wilde vooral ontdekken hoe het is om als leraar op een school rond te lopen. In het begin was het wel spannend om zelf les te geven. Gelukkig werd ik daar veel in begeleid, zowel door mijn werkplekbegeleider als door mijn mentor. Bij hen kon ik altijd terecht met vragen. En dingen werden ook makkelijker toen ik de leerlingen beter leerde kennen. Toen begon ik echt een band op te bouwen.
De kracht van herhaling
Vooral tijdens het vak peergroup had ik veel contact met medestudenten. Dat vond ik het leukste onderdeel van de minor. Dan bespreek je met andere docenten in opleiding waar iedereen tegenaan loopt en behandel je casussen uit de praktijk. De master en de minor overlappen deels qua lesstof. Juist die herhaling vind ik prettig: ik kan de topics uit college direct koppelen aan mijn eigen leerlingen en klassen. Daardoor valt alles nog meer op z’n plek.
Een goede sfeer in de klas
Uiteindelijk ben ik als vaste docent terechtgekomen op het Amstelveen College. Nu volg ik de opleiding én krijg ik betaald voor mijn werk op school. Dat is een fijne regeling. Daarnaast ben ik nog steeds actief bij de hockeyclub. Ik neem ook dingen mee vanuit de sport. Zo heb ik inmiddels tien jaar ervaring met teamstructuren en dat gebruik ik intuïtief als ik een sfeer in de klas wil zetten. Ik hecht veel waarde aan een veilig klimaat. Dat het gezellig is en dat de leerlingen mij kunnen vertrouwen.
Het belang van Informatica
Informatica gaat over hoe computers en software werken. Een essentieel vak in onze wereld waarin technologie overal is. Leerlingen leren hoe apps op hun telefoon zijn gebouwd en hoe websites werken. Het helpt ze ook om problemen op te lossen, door logisch na te denken en systematisch oplossingen te zoeken. En: met informatica kunnen ze zelf dingen creëren, zoals games of apps. Dat is zowel nuttig als leuk. ICT speelt bij steeds meer vervolgopleidingen én banen een rol. Het is dus echt basaal dat leerlingen een goede voorkennis hebben.
Meer verdieping
In de onderbouwklassen was ik vooral bezig met ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid. De informatie die ik nu tijdens de master krijg, is meer bovenbouwgericht. Ik kan nu meer verdieping aanbrengen. Bij vakdidactiek hebben we het bijvoorbeeld over hoe we leerlingen leren programmeren en de cognitieve psychische aspecten die daarbij belangrijk zijn. Ik begeleid mijn leerlingen bij het creëren van een mooi product. En omdat het vak wordt afgesloten met alleen een schoolexamen heb ik de vrijheid om een eigen curriculum te ontwerpen.
Een eigen Medialab
Met de sectie Informatica kijken we continu hoe we nieuwe ICT-ontwikkelingen kunnen integreren binnen ons onderwijs. Zoals ChatGPT, daar moesten we natuurlijk iets mee. We hebben onder andere een sessie voor de hele school georganiseerd. Het is fijn dat er op deze school veel wordt geïnvesteerd in informatica. We hebben zelfs een eigen Medialab met robots, 3D-printers en VR brillen. Binnenkort komen er een aantal studiegenoten kijken. Leuk om dan te kunnen laten zien waar ik werk.