Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Munevver Perk, student tweejarige master met Educatieve specialisatie Scheikunde

Veel om ons heen is op scheikundig niveau te verklaren, zoals kalkaanslag of het roesten van ijzer. Bovendien is alles opgebouwd uit atomen en moleculen. Ik heb Scheikunde altijd een leuk vak gevonden, daarom heb ik ook Farmaceutische Wetenschappen gestudeerd. Omdat ik van twee andere meiden enthousiaste verhalen had gehoord over de Educatieve specialisatie, besloot ik dit te gaan doen binnen mijn master. Zo kon ik me mooi verbreden.

Al snel zelf lesgeven 
Na de introductieweek startte ik gelijk op de stageschool. Het was heel fijn dat dat al voor mij geregeld was. Voor de zomer heb ik kennisgemaakt met mijn werkplekbegeleider, met haar klikte het gelijk. Zij heeft mij zo goed op weg geholpen en nog steeds heb ik veel aan haar adviezen. In het begin heb ik vooral geobserveerd achter in de klas, maar al snel liet zij mij mijn eigen lessen verzorgen.  

Buiten mijn comfortzone 
In het begin was ik best verlegen. Ik moest echt uit mijn comfortzone stappen. Maar toen ik eenmaal aan de leerlingen was gewend en zij aan mij, voelde ik me steeds meer op mijn gemak. Daarnaast kreeg ik van mijn mentor tips waardoor mijn zelfvertrouwen groeide. Nu sta ik een stuk steviger in mijn schoenen. Je moet in jezelf geloven en laten zien dat je veel kennis over je vak hebt. Ik wil dat mijn leerlingen naar me luisteren, maar er is ook altijd ruimte voor een grapje.  

Gezellig en nuttig 
Iedere maandag heb ik de hele dag college. Ik zie dan ook studenten van andere vakken en we bespreken waar we allemaal tegenaan lopen. Bij peergroup behandelen we bijvoorbeeld hoe je een klas stil krijgt en welke interventies je kunt toepassen. En bij algemene didactiek bespreken we hoe je omgaat met verschillende culturen en diversiteit in de klas, maar ook hoe je een klas kunt coördineren en controle houdt. Het is gezellig én nuttig. 

Verschillende leerjaren en niveaus 
Hoe je dingen aan moet pakken verschilt per klas. Zo merk ik dat de 5vwo-leerlingen serieus met de lesstof bezig zijn en al een doel voor ogen hebben. De havoleerlingen zijn wat speelser, maar weer heel sociaal. Ik zou zeker aanraden om tijdens je stage een keer mee te lopen met andere leerjaren en niveaus, dan kun je de contrasten goed zien en bedenken wat het beste bij jou past.  

Lesgeven en het bedrijfsleven combineren 
Tijdens de master heb ik een goed beeld gekregen van het lesgeven. Het leukste vind ik echt de band die je opbouwt met de leerlingen. Ik wil ook graag nog rondkijken bij een farmaceutisch bedrijf en ervaren hoe dat is. Een collega van me is parttime docent en werkzaam in het bedrijfsleven. Binnenkort ga ik eens met hem sparren en horen hoe het hem bevalt. Misschien wil ik het later ook wel combineren.  

Interview met Munevver Perk, student tweejarige master met Educatieve specialisatie Scheikunde

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam