Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Marije de Vos, alumna educatieve minor en tweejarige master Aardwetenschappen met educatieve specialisatie.

Educatieve minor + tweejarige master Aardwetenschappen met educatieve specialisatie
Mijn opa was leraar Aardrijkskunde. Toen ik als kind zijn verzameling fossielen erfde, ontstond bij mij een passie voor de aarde. Het is tastbaar, je bent er iedere dag mee bezig. Later gaf ik ook bijles Aardrijkskunde en als er iets gepresenteerd moest worden was ik van de partij. Ik schreef me in voor de bachelor Aardwetenschappen en in het derde jaar deed ik de Educatieve minor. Aan de VU, dat was dichtbij huis en voelde gelijk goed.

Zoveel mogelijk klassen 
Ik kwam terecht op een leuke innovatieve stageschool en vond het contact met leerlingen al vanaf het begin te gek. Omdat ik ervaring op wilde doen, heb ik gevraagd om zoveel mogelijk klassen. Zo kon ik proeven aan de verschillen en ervaren hoe het klimaat in iedere klas anders is. Natuurlijk was ik in het begin ook onzeker, maar mijn werkplekbegeleider en mentor hebben me steeds fantastisch gecoacht. Ik heb in die paar maanden eindeloos veel geoefend en een enorme leercurve doorgemaakt.  

Inhoudelijke basis  
Na de minor wilde ik ook een eerstegraads bevoegdheid halen. Ik heb toen de tweejarige master Aardwetenschappen met een Educatieve specialisatie gedaan. De eerste anderhalf jaar was vooral vakinhoudelijke verdieping in Aardwetenschappen. Die inhoudelijke basis gaf me extra houvast toen ik het laatste half jaar weer stage ging lopen. Van tevoren kreeg ik te horen dat ik op de stageplek meteen eigen klassen zou krijgen. Toen ik klaar was met de opleiding kon ik blijven plakken, waar ik heel blij mee was! 

Onderwijs ontwerpen 
Omdat ik naar het zuiden van het land ben verhuisd, moest ik van baan wisselen. Ik hoop een plek te vinden waar ik iets kan gaan opbouwen. Zelf heb ik behoefte aan een school die wat meer innoveert, die verder wil. Het ontwerpen van onderwijs vind ik ook heel leuk. Meedenken over de volledige leerlijn, van brugklas tot examen. Fijn als je als leraar de vrijheid krijgt om zelf vorm te geven aan de manier van lesgeven. Dan kan ik echt mijn ei kwijt.  

Elkaar inspireren en lesideeën uitwisselen 
Nu ik al een tijdje ben afgestudeerd, mis ik af en toe die wekelijkse collegedag op de VU. Het contact binnen de lerarenopleiding was heel prettig: de werkgroepen zijn klein en er is ontzettend veel persoonlijke aandacht. Het was zo fijn om met medestudenten lesideeën uit te wisselen. Ook mijn vakdidacticus speelde een hele grote rol voor mij. Ze was inspirerend en daagde me uit om dingen op een andere manier aan te vliegen. Ik heb de kwaliteit van onderwijs aan de VU altijd heel erg goed gevonden. 

Marije de Vos

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam