Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Jos Verschuren lerarenopleiding Frans

"Werken met pubers vind ik geweldig. Ze staan aan het begin van hun leven en spelen later een belangrijke rol in onze maatschappij. Het is bijzonder dat ik hen als docent kan helpen voorbereiden, in mijn geval door ze een taal te leren.''

Frans was altijd mijn lievelingsvak. Het ging me gemakkelijk af en ik had een inspirerende docent. Hij vertelde veel over Franse schrijvers, filosofen en over de geschiedenis. Dat ikzelf ook voor de klas terecht zou komen, was toen al duidelijk. Ik kom uit een onderwijsfamilie en gaf bijles. De hbo-opleiding Leraar Frans voelde als een logische stap en daarna besloot ik een tijd in Frankrijk te gaan wonen en studeren. Om mijn eerstegraadsbevoegdheid ook te halen, ben ik afgelopen februari begonnen met de lerarenopleiding aan de VU.  

Verkort traject sluit perfect aan 
De opleiding sluit perfect aan op wat ik al kan en weet. Met een tweedegraadsbevoegdheid én een masterdiploma op zak, mocht ik een verkort traject volgen. Tijdens de colleges gaan we echt de diepte in. De docenten hebben zelf jarenlang voor de klas gestaan en kunnen iedere casus verklaren aan de hand van anekdotes. Ze leggen heel goed verbanden tussen theorie en praktijk én zijn uitstekend op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Sowieso vind ik de VU echt meegegaan met haar tijd.  

Een leerling zien stijgen 
Ik loop nu stage in de bovenbouw. De stof en de lesactiviteiten zijn anders dan toen ik een tweede klas lesgaf. Omdat deze leerlingen al wat basiskennis hebben, kan ik nu bijvoorbeeld meer doen met literatuur. Of we kijken samen een film en dan zet ik de ondertiteling uit. Ik merk dat ze al heel veel kunnen verstaan. In de onderbouw moet je je beperken tot de basis; het aanleren van de taal. Maar ook dat vind ik leuk. Het is mooi als je een bepaalde ontwikkeling ziet en een leerling over de jaren ziet stijgen.  

Het belang van Frans 
Werken met pubers vind ik fantastisch. De wereld ligt aan hun voeten en ooit zullen ze een belangrijke rol spelen in onze maatschappij. Ik vind het heel bijzonder dat ik ze daar als docent op kan voorbereiden, in mijn geval door ze een taal te leren. Naast het Engels zou iedereen wat mij betreft zeker nog een andere vreemde taal moeten beheersen. Het is echt verstandig en handig als je Frans kunt lezen en spreken. Nederland is een handelsland en Frankrijk staat steeds meer open om het contact met de wereld te vergroten. 

Naar het buitenland 
Ik kan iedereen die een taal studeert aanraden om een tijd in het buitenland te wonen. Zelf heb ik in ruim 2,5 jaar in Toulouse gestudeerd. Ik woonde bij een gastgezin, deed vrijwilligerswerk en zat bij een theatergezelschap. Door al deze ervaringen kan ik in de klas nu zoveel over Frankrijk vertellen. Ik merk dat mijn leerlingen zich dan verwonderen en veel vragen stellen. En het motiveert ze ook; als zij de Franse cultuur net zo goed willen leren kennen, moeten ze de taal wel beheersen.  

Op de juiste manier sturing geven 
Tegenwoordig experimenteer ik steeds meer met differentiëren en met manieren om dingen uit te leggen. Het is mijn taak als leraar om te kijken hoe het individuele leerproces van elke leerling het beste kan worden ingevuld. Samen met hem of met haar bekijk ik wat eventuele obstakels zijn en hoe we die kunnen oplossen. Iedere leerling is bijzonder en leert op een eigen manier. Soms is het even zoeken hoe je het beste sturing geeft. Dat vergt tijd, maar er zijn altijd mogelijkheden.  

Jos Verschuren

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam