Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Jordi Poetoehena

Interview met Jordi Poetoehena, HBO-docent aan de ALO
Jordi Poetoehena's academische reis begon na het VWO op de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding) op HBO-niveau. Hij volgde een premaster en stroomde door naar de master Human Movement Sciences aan de VU. De beslissende stap in zijn pad was de keuze om de Docentenopleiding te volgen in 2022-2023. Dit bood Jordi de kans zijn passie voor lesgeven te ontwikkelen en de verschillen tussen onderwijsniveaus te ervaren, van jongere kinderen op de ALO tot hoger onderwijsstudenten.

Waarom heb je gekozen voor de docentenopleiding Bewegingswetenschappen?
''
Als student had ik op de ALO een docent waar ik erg geïnspireerd door ben geraakt. Ik vond hem op meerdere vlakken een erg goede docent. Hij onderscheidde zich van andere leraren door verschillende invalshoeken over lesgeven te benaderen, bijvoorbeeld op het gebied van toetsing en activerend lesgeven. Deze docent bleek docentenopleiding van BW af te komen, waardoor mijn interesse in deze opleiding ook werd gewekt.

Daarnaast gaf de docentenopleiding mij de mogelijkheid om te onderzoeken hoe ik het lesgeven aan studenten op het hoger onderwijs vind, naast het lesgeven aan jongere kinderen (wat je op de ALO leert). Zodoende ben ik de docentenopleiding gaan volgen en heb ik stage gelopen als docent op de ALO, waar ik dus eerst zelf heb gestudeerd!''

Wat vond je van het programma van de docentenopleiding?
''
Ik vond het een leuk en divers programma. Door mijn vooropleiding had ik op didactisch en pedagogisch gebied al het een en ander aan voorkennis, maar er zaten verfrissende elementen in de docentenopleiding. In het bijzonder wil ik de focus op het activerend leren benoemen. Zowel op de manier hoe wij les kregen van de docenten, als de ruimte voor discussie en de achterliggende theorie vond ik erg waardevol.

Daarnaast vond ik het erg prettig dat het programma op verschillende pijlers van de competenties van een HBO docent is gebaseerd. Zo heb ik persoonlijk bijvoorbeeld veel gehad aan de onderdelen ‘studentbegeleiding’ en ‘toetsen en beoordelen’.''

Hoe heb je de afwisseling tussen fysiek en online onderwijs ervaren?
''Ik ben van nature sociaal ingesteld en waardeer menselijke interactie. Hierdoor ben ik over het algemeen geen voorstander van online onderwijs. Toch heb ik tijdens deze periode waardevolle inzichten opgedaan, met name over de voordelen van blended learning. Dit concept combineert online en fysiek onderwijs op een synergetische wijze, waarbij ze elkaar versterken.

De online lessen die wij kregen zaten kwalitatief goed in elkaar. Ik merkte zelf echter wel dat ik de fysieke lesdagen op de VU wel het prettigst vond vanwege het ontmoeten van medestudenten en de leraren. Plezier speelt hierin ook een grote rol. Het samen lunchen en borrelen heeft hier zeker in meegespeeld!''

Wat is je het meest bijgebleven van de docentenopleiding?
''
De docentenopleiding is met de studenten én docenten een hele hechte groep. Ik heb vanaf het begin een prettige en persoonlijke sfeer ervaren. De docenten begeleiden je op een fijne manier tot jouw ontwikkeling tot HBO docent. Je wordt echt benaderd als ‘toekomstig collega’, wat ik erg prettig heb ervaren. Als ik nu nog eens op de VU kom, kost het mij wel even tijd om bij te praten met iedereen!

Met betrekking tot de inhoud van de docentenopleiding zijn het leren over en oefenen van gesprekstechnieken mij het meest bijgebleven. Hier heb ik veel aan gehad wat ik nu nog dagelijks toepas.''

Wat heeft de docentenopleiding je (tot nu toe) opgeleverd?
''
Een baan! Ik werk momenteel als HBO-docent aan de ALO. In mijn lessen die ik nu geef, gebruik ik veel van de opgedane kennis en vaardigheden (zoals het al genoemde activerende onderwijs) uit de docentenopleiding. Daarnaast was het eindproduct van de docentenopleiding een portfolio. Dit heb ik in mijn werk nu al gebruikt als voorbeeld voor de studenten hoe zij een portfolio kunnen opbouwen.''

Welk advies zou je willen meegeven aan toekomstige studenten van deze docentenopleiding?
''
Ik denk dat ik vooral wil meegeven dat het maken van veel ‘vlieguren’ echt helpt in de ontwikkeling als beginnend HBO docent. Wacht niet te lang met lessen geven, maar durf ook fouten te maken en hiervan te leren. Leren door het te doen, werkte voor mij tenminste het beste.

En een laatste advies: wacht niet te lang met het opbouwen van je portfolio (het eindproduct van de docentenopleiding). Zo ben je vanaf het begin al bezig met competentiegericht onderwijs en kun je naar mijn idee gerichter aan je doelen werken. Hier kun je erg creatief in zijn en dat raad ik ook zeker aan.''

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam