Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Guus Palmer, student lerarenopleiding Wiskunde

Na mijn bachelor Wiskunde wilde ik ook een master Mathematics aan de VU doen. Ik begon met de tweejarige master Mathematics en de track Algebra & Meetkunde, maar ik merkte dat ik heel graag het onderwijs in wilde. Ik ambieer geen kantoorbaan en wil ik wel veel tijd over houden om te sporten. En ik was op zoek naar iets waarbij geen dag hetzelfde zou zijn. Lesgeven voelde buiten mijn comfortzone, maar ik besloot de stap toch te wagen en te switchen naar de educatieve track.

Tweede ronde 
Toen ik de eerste keer begon aan de universitaire lerarenopleiding, kwam corona. Ik vond het maar niks om alleen online les te geven en verder geen contact te hebben met leerlingen. Toen ben ik gestopt. Na een aantal persoonlijke gesprekken met mijn vakdidacticus, heb ik me afgelopen jaar toch opnieuw ingeschreven. Nu ik voor de tweede keer ben begonnen met de lerarenopleiding merk ik hoe leuk het is om echt voor de klas te staan en iets op te bouwen met de leerlingen.  

Ook maar een mens 
Ik geef nu op mijn stageschool Wiskunde aan 3, 4 en 5 havo. In het begin vond ik het heel spannend. Er zijn dertig paar ogen op je gericht, ik wilde alles gelijk perfect doen. Daar kon ik me erg druk om maken, terwijl ik nu tijdens de opleiding leer dat geen enkele les 100% goed kan gaan. Door me kwetsbaar op te stellen zien mijn leerlingen dat ik ook maar een mens ben. Iemand die net als zij fouten maakt. Nu ben ik een stuk losser en focus ik meer op improviseren. Ik ben wat dat betreft echt veranderd en krijg nu juist heel veel energie van het lesgeven.  

Psychologie van adolescenten 
Uitleggen gaat me van nature makkelijk af. Het is fijn dat ik nu ook leer hoe ik mijn kennis op een didactisch verantwoorde manier kan delen. Iedere leerling is anders en heeft een andere manier van uitleggen nodig. Bovendien kunnen pubers heel onverwachts reageren. Ze zijn ook nog volop in ontwikkeling, dus ik kan het ze niet al te kwalijk nemen. Op de opleiding leer ik meer over de psychologie van adolescenten, dat vind ik heel interessant. Eigenlijk is het net als bij sport: ik train om met pubers om te kunnen gaan.  

Sterkste Man van Nederland 
Naast mijn studie en stage, train ik voor Sterkste Man van Nederland. Daar ben ik zeker vijf keer per week zo’n drie tot vier uur mee bezig. Dat ik buiten schooltijd zo actief train vinden mijn leerlingen alleen maar interessant. Ze volgen me op social media en willen binnenkort een keer komen kijken bij een wedstrijd. Laatst kwam er een leerling naar me toe om te vertellen dat hij 100 kilo had gedeadlift. Ik merk dat mijn sport een bruggetje is om een relatie op te bouwen met leerlingen uit de klas die ook graag naar de gym gaan. Deze zomer ga ik afstuderen én sta ik hopelijk in de finale van Sterkste Man van Nederland.  

Een nieuwe uitdaging  
Na mijn masteropleiding wil ik fulltime les gaan geven in het voortgezet onderwijs. Met een eerstegraadsbevoegdheid kan dat op alle niveaus en ook op het hbo. Zodra ik mijn draai heb gevonden op een school, wil ik me daarnaast ook richten op iets nieuws. Promoveren trekt me erg, daar zou ik nog vijf tot zes jaar zoet mee zijn. Dat past ook wel bij me. Ik hou van een stevige uitdaging. 

Guus Palmer

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam