Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Chereese Mando, student tweejarige lerarenopleiding Economie

Ik groeide op in Suriname. Ik was zo’n kind dat klasgenoten hielp bij rekenen. Economie heb ik altijd leuk gevonden. Na mijn bachelor ging ik op zoek naar iets waar ik mijn liefde voor economie en interesse in het onderwijs kon combineren. Ik was geïnspireerd door mijn moeder; zij is docent en had altijd mooie verhalen. Zo kwam ik uit bij de lerarenopleiding aan de VU. Na contact met de vakdidacticus en de International Office, heb ik de knoop doorgehakt. Ik verhuisde naar Nederland en woon nu bij familie.

In het diepe 
In het eerste half jaar volgde ik economische vakken in het Engels. Dat was even switchen, maar ik kon inhoudelijk goed meekomen. Daarna begon ik aan mijn stage op een middelbare school. Ik had me wekenlang voorbereid op de eerste keer lesgeven. Ik wist al dat het een drukke klas was, dus ik werd gelijk in het diepe gegooid. Natuurlijk had ik wel goed met mijn werkplekbegeleider afgestemd wat zijn rol zou zijn, maar ik probeer het vanaf het begin zoveel mogelijk alleen te doen. En het ging eigenlijk heel goed.   

Contact met medestudenten en docenten 
Op maandag heb ik de hele dag college. Tijdens vakdidactiek komen dan allerlei dingen aan bod: hoe je een les maakt, welke methodes er zijn, welke spelletjes je in de klas kunt doen. Dat is met alle studenten die de economische richting van de lerarenopleiding volgen. Een gezellig clubje, we helpen elkaar en delen waar we tegenaan lopen. Ook het contact met de docenten is goed. Als ik vastloop kan ik altijd terecht bij de vakdidactici.  

Tips en tops 
Op mijn stageplek krijg ik veel ruimte. Er zijn vaste onderwerpen die ik moet behandelen, maar hoe ik dat doe is aan mij. En na een les evalueer ik altijd even met mijn werkplekbegeleider en krijg ik tips en tops. Nu ik een aantal weken bezig ben, merk ik ook dat ik steeds meer een relatie aan het opbouwen ben met de leerlingen. Dat is fijn én nuttig. Omdat we elkaar nu beter kennen, kan ik ze tijdens de les makkelijker aanspreken op hun gedrag. Maar het blijft een dingetje, orde houden in de klas.  

Op weg helpen maar niet voorkauwen 
Ik haal er enorm veel voldoening uit als leerlingen met goede vragen komen. Meestal help ik ze eerst op weg, en daarna laat ik ze in tweetallen aan de slag gaan met de materie. Zo kan de een de ander helpen en pas als ze allebei vastlopen, spring ik in. Ik wil ze wel begeleiden, maar het antwoord niet voorkauwen. Ze moeten leren om dingen zelf te verklaren. Als dat lukt, snappen ze het echt. Daar krijg ik energie van.  

In Nederland blijven 
Over 1,5 jaar rond ik mijn studie af. Ik hoop dan als economiedocent in de onder- en bovenbouw les te kunnen geven. Die mix lijkt me leuk. In Nederland, ook al mis ik het Surinaamse zonnetje enorm.  

 

Chereese mando

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam