Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Büsra Yildiz, educatieve minor Natuurkunde

“Het is heel waardevol om feedback van medestudenten te krijgen en hun tips gelijk toe te kunnen passen in de praktijk.” - Büsra Yildiz – Educatieve minor Natuurkunde
Op de middelbare school lagen de bètavakken me het meest. En dan vooral Natuurkunde, wat gaat over het toepassen van natuurkundige wetten en theorieën. Ik hou van puzzelen en cijfertjes, van complexe dingen oplossen. Maar ook de medische wereld trok me, dus ik besloot die interesses te combineren en Medische Natuurwetenschappen te gaan studeren.

In mijn derde jaar was er ruimte voor een minor. Ik wilde me op een nieuw vlak ontwikkelen en sprak iemand die de Educatieve minor had gevolgd. Zij kon daar zo enthousiast over vertellen. Dat leek me wel wat! 

 Hulp bij het vinden van een stageschool 
Tijdens mijn bachelorstage moest ik al op zoek naar een stageplek op een middelbare school. Ik werd gekoppeld aan een fantastische mentor bij de lerarenopleiding, die mij vanaf dat moment heeft geholpen. Er waren namelijk twee scholen waar ik uit kon kiezen en door de juiste vragen te stellen, hielp hij me bij het maken van een keuze. Hij had ook contact met die school, om er zeker van te zijn dat het een goede match was. Zo belandde ik in Oss, niet ver van mijn woonplaats Den Bosch. Ineens stond ik voor de klas.  

Leren lesgeven 
Met diezelfde mentor had ik voordat ik begon gesprekken over hoe ik erin stond, waardoor ik een stuk relaxter was. Sowieso is er hele fijne begeleiding vanuit de opleiding en leer je parallel aan je stage steeds iets dat je direct daarna kunt toepassen. Zoals tijdens het vak Microteaching, waarbij je een korte les van 10 minuten geeft waarop medestudenten feedback geven. Zo leerde ik om rustiger te praten en minder zenuwachtig te zijn. Dat vond ik heel erg waardevol.  

Tips & tricks 
Natuurlijk is het soms best pittig om met pubers te werken. In mijn twee havo/vwo-klassen zaten ook lastige leerlingen. Ik heb veel gepraat met collega’s op school en gevraagd hoe zij daarmee omgingen. En ik heb veel contact met medestudenten, we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje. Binnen de opleiding heb je Peergroups, waarbij je onderling ervaringen uitwisselt. Daar bleek dat zij tegen dezelfde dingen aanliepen. Ik kreeg handige tips, zoals in gesprek gaan met een leerling ná de les of juist positieve feedback geven als hij of zij wel goed meedoet.  

Parttime lesgeven 
Na mijn master Medical Imaging wil ik denk ik wel iets binnen het onderwijs gaan doen, maar dan gecombineerd met een andere baan. Lesgeven vraagt veel van je, maar ik krijg er absoluut ook energie van om voor de klas te staan. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam