Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

India Joy Prosser

India Prosser vond de master Onderwijs en Innovatie een inspirerende en veilige plek waar ze haar ideeën en vernieuwende gedachten over onderwijs kon delen met anderen en verder kon ontwikkelen.

''De master Onderwijs & Innovatie was voor mij een inspirerende en veilige omgeving, waar ik mijn ideeën, innovaties en gedachten over onderwijs kon delen en verder ontwikkelen. 

Samen met een diverse groep – van docenten tot directeuren – bespraken we openhartig onderwijsknelpunten en innovaties. De docenten waren een enorme bron van kennis en expertise, waardoor het nooit voelde als een standaard les, maar als een echte dialoog waarin we samen leerden en verder dachten.

De master Onderwijs & Innovatie was voor mij een inspirerende en veilige omgeving waar ik mijn ideeën, innovaties en gedachten over onderwijs kon delen en verder ontwikkelen. Samen met een diverse groep – van docenten tot directeuren – bespraken we open en eerlijk onderwijsknelpunten en innovaties. De docenten waren een enorme bron van kennis en expertise, waardoor de lessen nooit als standaardvoeding voelden, maar als interactieve dialogen waarin we samen leerden en verder dachten.

Stage
Tijdens de master heb ik stagegelopen bij de Hogeschool van Amsterdam, waar ik nu ook werk. Tijdens mijn stage mocht ik meedenken over het vernieuwen van een nieuwe leerlijn binnen de opleiding. Wat ik zo bijzonder vond, was hoe bepaalde onderwijsknelpunten die ik in de lessen hoorde, direct terugzag in de praktijk. Bijvoorbeeld het lerarentekort: dat is niet alleen iets dat je leest in artikelen, maar ook iets dat je dagelijks tegenkomt in het onderwijsveld. De combinatie van theorie en praktijk maakte de stage ontzettend waardevol. Innovatie écht zien ontstaan, gebeurt tijdens stages.

Na mijn stage kreeg ik de kans om te blijven werken bij de Hogeschool van Amsterdam. Zoals we tijdens de master hebben geleerd, vraagt innovatie om geduld en een lange adem. Ik mocht het project waaraan ik tijdens mijn stage was begonnen afmaken en kreeg daarna een baan aangeboden als docent. Nu geef ik twee dagen per week psychologie aan eerstejaars hbo-studenten. Daarnaast werk ik als onderwijsontwikkelaar en ontwikkel ik onderwijsmodules voor middelbare scholen en mbo-instellingen vanuit Psychologie in het Onderwijs. Een vaardigheid die mij echt onderscheidt, is dat ik voordat ik iets nieuws implementeer – zoals een nieuwe methodiek – altijd eerst onderzoek doe naar de effectiviteit ervan. Vragen zoals: ‘Hoe doen andere scholen dit? Wat is het resultaat? Wat wordt volgens deze methodiek gezien als ‘goed onderwijs?’ zijn vragen die ik tijdens mijn master heb leren stellen en nu in mijn werk toepas.

Mijn tip voor nieuwe studenten
Mijn tip voor nieuwe studenten? Verwacht niet dat je na deze master alles weet over onderwijs en innovatie. Wat je wél leert, is dat innovatie altijd in beweging is. Tijdens de master leer je vooral hoe je innovaties kunt onderzoeken en daarmee wellicht verbeteren. Daarnaast: hoe meer je investeert in de master, hoe meer je eruit haalt. Neem bijvoorbeeld een abonnement op een onderwijsblad, zoek een uitdagende stageplek en lees extra boeken of artikelen over onderwijsinnovatie. Zo creëer je als groep een leeromgeving waar enorm veel mogelijk is.

Wees open, wees kritisch, luister naar elkaar en omarm weerstand. Innovatie gaat namelijk hand in hand met ongemak – en juist dat ongemak is waar wij als onderwijsinnovatoren niet voor weglopen.''

India Prosser

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam