Gedurende de opleiding en de stage is zij warmgelopen voor het mooie, boeiende NT2-vak. Na de opleiding heeft zij haar vaste baan als schoolleider ingeruild om te gaan werken als NT2-docent. In dit interview vertelt zij over de opleiding en haar ervaringen.
Wat is voor jou het belangrijkste dat je hebt geleerd in de opleiding?
Als NT2-docent draag je eraan bij dat mensen zich, door het verwerven van de Nederlandse taal, beter kunnen redden in onze samenleving en zich op die manier meer thuis voelen in Nederland. De persoonlijke situaties en ervaringen van de cursisten zijn heel divers. Daar moet je je als docent van bewust zijn en leren hoe je ermee om moet gaan. Als docent moet je je bewust zijn van de interculturele verschillen en beschikken over de juiste kennis, attitude en vaardigheden om elkaar goed te kunnen begrijpen. Voor cursisten is een rijk leerklimaat van belang. Het moet een veilige leeromgeving zijn waarbinnen zij uitgedaagd worden, zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd zijn om te leren. Als docent zorg je voor lessen met doelen, geef je goede feedback, passend bij het niveau van de cursisten en je moet goed kunnen luisteren. Tijdens de opleiding heb ik een schat aan theoretische kennis opgedaan en de opdrachten zorgden voor veel praktische oefeningen. Er is een stevige basis gelegd voor alle taaldeelvaardigheden. Ik kan gedurende mijn werk, met cursisten op alle niveaus, verder bouwen op de verworven kennis en ervaring.
Hoe pas je het geleerde na afloop toe in de praktijk? Wat doe je nu anders?
Alle taaldeelvaardigheden komen in mijn lessen aan bod. Ik werk consequent met het VUT-model en het ABCD-model. Iedere cursist heeft zijn eigen doel om de Nederlandse taal te verwerven en in mijn lessen kom ik tegemoet aan de vraag van de cursisten. De lessen krijgen inhoud door het uitspelen van levensechte situaties in rollenspelen. Het zorgt voor een grote betrokkenheid en veel plezier met elkaar.
Binnen de groepen heb ik te maken met heel verschillende culturen. Daar ben ik mij van bewust en daar is oog en ruimte voor. Ik geef les aan zeer diverse groepen, van Alfabetisering niveau A tot aan niveau B1. Elk stapje is voor een cursist van belang, want ieder heeft een eigen doel voor het leren van de Nederlandse taal. Met een aantal groepen werk ik met een portfolio waarin de ontwikkeling mooi zichtbaar is voor de cursist. De cursisten zijn trots op hun werk en hun eigen gemaakte stappen. Dat is interessant en heel mooi om te ervaren.
Bij een groep cursisten vind ik het van belang dat ze van elkaar weten wat hun moedertaal is. De moedertaal gebruiken kan ervoor zorgen dat cursisten zich veilig voelen en het helpt mij om, zeker bij de Alfa A groepen, iets uit te leggen met behulp van de moedertaal. Ik blijf me ontwikkelen door het lezen van vakliteratuur en het beluisteren van interessante podcasts. Ook volg ik vakgerichte workshops en trainingen.