Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Galvin Vredenburg, Leraar Scheikunde

Alumnus Farmaceutische Wetenschappen
Galvin Vredenburg studeerde in 2006 af en is nu leraar scheikunde op een middelbare school. Naast lesgeven, runt hij al meer dan tien jaar zijn eigen business: Explico Kids. Met dit bedrijf wil hij jonge kinderen enthousiast maken voor wetenschap en techniek.

Tijdens mijn middelbare schooltijd werd mijn interesse vooral geprikkeld door natuurkunde, biologie en scheikunde. Ik vond het superleuk dat je aan de hand van iets ongrijpbaar kleins als moleculen kunt begrijpen hoe de wereld om je heen werkt. Ik wil graag iets betekenen voor andere mensen, maar een studie (dier)geneeskunde prikkelde onvoldoende mijn nieuwsgierigheid voor de exacte vakken. Farmaceutische Wetenschappen was een perfecte combinatie voor mij: een exacte studie die concreet iets kan bijdragen aan de gezondheid van mensen.”

Ik kan me nog goed herinneren dat we een HPLC analyse leerden uitvoeren van een urinemonster. Natuurlijk hilarisch toen bleek dat we dat monster zelf moesten 'aanleveren' als groepje! Ik heb er veel van geleerd dat onze toenmalige practicumbegeleider ons eigenlijk vooral vragen stelde en nauwelijks antwoorden gaf als we hem om hulp vroegen. En dat is precies wat ik nu zelf probeer te doen tijdens mijn scheikundelessen! Komt een van mijn leerlingen met een vraag, dan probeer ik ze door tegenvragen te stellen langzaam zelf het antwoord te laten ontdekken. Ook gebruik ik heel regelmatig kennis uit mijn studie voor voorbeelden in de les of bij het maken van eigen lesmateriaal.”

“Het leuke aan lesgeven vind ik op de eerste plaats, cliché maar waar: de leerlingen! Werken met pubers is niet altijd makkelijk, maar wel altijd leuk en uitdagend. Ik heb daar even mijn weg in moeten vinden, zeker als ze een keer geen zin hebben bijvoorbeeld. Maar ik kan er nu echt van genieten als ik ze toch aan de slag krijg en met wat humor, ik tóch het kwartje kan laten vallen bij een leerling of gewoon lekker met ze klets over alles behalve de lesstof.”

“Explico Kids is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Met Explico wil ik ook jongere kinderen interesseren voor wetenschap en techniek. Daarbij wil ik ze vooral begeleiden met zelf proefjes doen. Superleuk om kinderen tot een jaar of twaalf zo enthousiast bezig te zien met een eenvoudige proef! Stiekem ben ik er best trots op dat Explico Kids al meer dan tien jaar bestaat en ik al op heel wat leuke evenementen workshops heb mogen verzorgen.”

“Mijn tip voor toekomstige FAR studenten: pin jezelf niet teveel vast op wat je nu denkt dat je 'later' wil gaan doen. De opleiding Farmaceutische Wetenschappen kun je op heel veel manieren toepassen. Toen ik begon met de bachelor wilde ik biochemicus op het lab worden, duiken in het ontrafelen van wat er bij ziektes misgaat in het lichaam. In jaar drie besloot ik dat het toch de toenmalige 'communicatie-variant' zou worden in de master. Door een leuke stage bij Moleculaire Toxicologie rolde ik na de master onverwachts een promotieonderzoek in. Uiteindelijk sta ik nu voor de klas!”

Galvin Vredenburg

“Een exacte studie die concreet iets kan bijdragen aan de gezondheid van mensen.”

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam