“Tijdens mijn middelbare schooltijd werd mijn interesse vooral geprikkeld door natuurkunde, biologie en scheikunde. Ik vond het superleuk dat je aan de hand van iets ongrijpbaar kleins als moleculen kunt begrijpen hoe de wereld om je heen werkt. Ik wil graag iets betekenen voor andere mensen, maar een studie (dier)geneeskunde prikkelde onvoldoende mijn nieuwsgierigheid voor de exacte vakken. Farmaceutische Wetenschappen was een perfecte combinatie voor mij: een exacte studie die concreet iets kan bijdragen aan de gezondheid van mensen.”
“Ik kan me nog goed herinneren dat we een HPLC analyse leerden uitvoeren van een urinemonster. Natuurlijk hilarisch toen bleek dat we dat monster zelf moesten 'aanleveren' als groepje! Ik heb er veel van geleerd dat onze toenmalige practicumbegeleider ons eigenlijk vooral vragen stelde en nauwelijks antwoorden gaf als we hem om hulp vroegen. En dat is precies wat ik nu zelf probeer te doen tijdens mijn scheikundelessen! Komt een van mijn leerlingen met een vraag, dan probeer ik ze door tegenvragen te stellen langzaam zelf het antwoord te laten ontdekken. Ook gebruik ik heel regelmatig kennis uit mijn studie voor voorbeelden in de les of bij het maken van eigen lesmateriaal.”
“Het leuke aan lesgeven vind ik op de eerste plaats, cliché maar waar: de leerlingen! Werken met pubers is niet altijd makkelijk, maar wel altijd leuk en uitdagend. Ik heb daar even mijn weg in moeten vinden, zeker als ze een keer geen zin hebben bijvoorbeeld. Maar ik kan er nu echt van genieten als ik ze toch aan de slag krijg en met wat humor, ik tóch het kwartje kan laten vallen bij een leerling of gewoon lekker met ze klets over alles behalve de lesstof.”
“Explico Kids is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Met Explico wil ik ook jongere kinderen interesseren voor wetenschap en techniek. Daarbij wil ik ze vooral begeleiden met zelf proefjes doen. Superleuk om kinderen tot een jaar of twaalf zo enthousiast bezig te zien met een eenvoudige proef! Stiekem ben ik er best trots op dat Explico Kids al meer dan tien jaar bestaat en ik al op heel wat leuke evenementen workshops heb mogen verzorgen.”
“Mijn tip voor toekomstige FAR studenten: pin jezelf niet teveel vast op wat je nu denkt dat je 'later' wil gaan doen. De opleiding Farmaceutische Wetenschappen kun je op heel veel manieren toepassen. Toen ik begon met de bachelor wilde ik biochemicus op het lab worden, duiken in het ontrafelen van wat er bij ziektes misgaat in het lichaam. In jaar drie besloot ik dat het toch de toenmalige 'communicatie-variant' zou worden in de master. Door een leuke stage bij Moleculaire Toxicologie rolde ik na de master onverwachts een promotieonderzoek in. Uiteindelijk sta ik nu voor de klas!”