Erasmus Universiteit Rotterdam over de korte opleiding Leren Observeren

Het team van het Language & Training Centre (LTC) van de Erasmus Universiteit Rotterdam volgde de korte opleiding Leren Observeren als maatwerktraject. Marloes Gries, programma-manager Engels bij LTC, vertelt over wat de opleiding de deelnemers gebracht heeft.

Wij wilden graag leren hoe je een lesobservatie doet en alles wat daarbij komt kijken. Ons streven is om een gezamenlijke visie op lesobservaties te ontwikkelen en hierbij de werkwijze te standaardiseren. Hiermee willen wij de kwaliteitscyclus professionaliseren en lesobservaties een vaste plek geven hierin. Een oud-collega heeft een aantal jaar geleden bij VU-NT2 de korte opleiding Leren Observeren gevolgd en was daar erg enthousiast over. Zo zijn wij weer bij VU-NT2 terecht gekomen voor deze maatwerkopleiding

Met zes collega’s hebben wij de opleiding van drie bijeenkomsten gevolgd. Tijdens deze cursus hebben wij VU-NT2 als professioneel, kundig en toegankelijk ervaren. Het is een hele waardevolle en nuttige opleiding, die je dwingt om kritisch te kijken naar je eigen observatiecompetenties en naar de methodiek van je organisatie als geheel.

Wat heeft de opleiding opgeleverd?
We hebben veel inzicht gekregen in alle stappen die horen bij het uitvoeren van een lesobservatie en in de benodigde competenties. Ook hebben we een begin kunnen maken met de belangrijkste do’s en dont’s in LTC-cursussen. Daarbij hebben we nu geleerd hoe je een effectief feedbackgesprek kunt voeren, we hebben een sterk verbeterd observatieformulier ontwikkeld en geleerd hoe je dit formulier kunt invullen. Daarnaast bleek het heel waardevol om deze cursus als team te volgen, omdat we veel van elkaar geleerd hebben. Door de cursus is het ook duidelijk geworden dat we als organisatie nog flink aan de slag moeten om de werkwijze te standaardiseren en te implementeren.

Heb je een tip voor toekomstige deelnemers?
Neem de tijd om de sessies goed voor te bereiden, laat je niet afschrikken door de hoeveelheid informatie die op je afkomt en denk vooral niet dat je na de cursus ‘klaar’ bent. Het echte werk moet dan nog beginnen!

“De opleiding heeft ons veel inzicht gegeven in alle stappen die horen bij het uitvoeren van een lesobservatie en in de benodigde competenties.”