Wat is je opgevallen?
Dat alles ongelofelijk in beweging is. Het Amsterdam UMC werkt aan een fusieproces, dat gigantisch is. De VU heeft nog nooit zo’n hoge instroom studenten meegemaakt, men is de bestuursstijl aan het veranderen en heeft daarnaast heel veel andere ambities. Bij de vereniging zijn we gaan samenwerken met de Dienst Universitaire Relaties & Fondsenwerving (DURF) en zijn er zowel binnen de vereniging en Bestuur als bij DURF veel nieuwe mensen gekomen.
Die ontwikkelingen kunnen naast elkaar bestaan, maar soms moeten ze ook aan elkaar gekoppeld worden, zodat je elkaar versterkt en elkaar kan volgen. Omdat je elkaar niet vaak genoeg spreekt is dat niet altijd even makkelijk.
Wat is de toegevoegde waarde van de VUvereniging?
Eigenlijk zijn de doelstellingen van de vereniging universeel. Het zou goed zijn als de vereniging praktisch zou kiezen wat ze wel en wat ze niet wil doen en daardoor een veel herkenbaarder gezicht krijgt. Nu blijft het wat steken in algemeenheden als het stimuleren van de identiteit van de instellingen. Dat klinkt heel goed, maar wat houdt dat praktisch in? Op welk terrein wil je stimuleren? Zit iedereen er wel op te wachten? Als je je in die vragen kwetsbaar durft op te stellen en te kiezen, dan word je veel relevanter.
Als je bijvoorbeeld naar de subsidieaanvragen kijkt, dan is het thema dialoog heel actueel en heel groot binnen de VU. Hoe vind je met elkaar, in een gepolariseerde samenleving, een manier om met die verschillen om te gaan? Je zou als vereniging die dialogen kunnen faciliteren, en bijvoorbeeld daarmee heel herkenbaar worden.
Wat vond je leuk
Wat me verraste toen ik begon was de passie die iedereen voor de VU heeft. Op alle niveaus; iedereen is trots op wat de VUvereniging en de VU samen in het verleden hebben gepresteerd. Het zit in alles: de degelijkheid, de zorgvuldigheid, de menselijkheid en het bewustzijn dat het bijzonder is en dat je er zuinig op moet zijn. Ik heb zelf aan de VU gestudeerd en ik was ook trots, maar door hier te werken is dat groter geworden.
De nieuwe dienst DURF is aan het groeien, je merkt de energie, de inspiratie en creativiteit bij iedereen. Niemand uitgezonderd. Je merkt ook de enorme ambitie. Alles doen kan niet. Hoe zorg je nou dat je duidelijk kiest waar je voor staat, zodat je nog meer effect hebt. Daarin lopen de VUvereniging en DURF parallel.
Je komt weer bij het kiezen uit
Neem de governancerol van de VUvereniging: die is zeker belangrijk, maar minder relevant dan vroeger. Voor een gemiddelde buitenstaander is het geen reden om lid te worden. Dan de evenementen; daar is DURF veel beter op toegerust en het is een zegen voor de vereniging dat ze zich daarbij aan kan sluiten. Op het subsidiestuk kan je je profileren, de daad bij het woord voegen. De grootste opgave is eigenlijk: voor wat kies je?
Heb je dat eerder meegemaakt binnen een organisatie?
Absoluut. Je moet starten met op tafel leggen wat er bij iedereen in het hoofd zit. Mensen hebben verschillende ideeën over de toekomst. Daaruit kan je de gemeenschappelijke componenten distilleren, en die moet je groot maken. Als je een aansprekend en herkenbaar profiel wilt hebben, dan kan je maximaal twee onderwerpen nemen.
De tijd is voorbij dat mensen als vanzelfsprekend een verbinding met de VUvereniging voelden en lid werden. Hoe zorg je dat het lidmaatschap een nieuwe lading krijgt, maar wel in combinatie met het alumnibeleid van de VU. Die moeten samen optrekken en elkaar versterken.