Dr. ir. M.J. (Margrethe) Jonkman – Voorzitter

Margrethe Jonkman (1969) is sinds 1 november 2023 voorzitter van het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Opleiding
Margrethe Jonkman behaalde haar master en PhD in Voedselwetenschappen en Levensmiddelentechnologie aan Wageningen University.

Werkervaring
Jonkman startte haar loopbaan bij FrieslandCampina in 1997 en heeft daar verschillende rollen bekleed op het gebied van Research and Development (R&D), met verantwoordelijkheden op regionaal en wereldwijd niveau. Deze omvatten consumentenproducten in Europa (2000-2008), Azië, het Midden-Oosten en Afrika (2008-2011), en wereldwijde R&D voor zuigelingen- en peutervoeding (2011-2014). Van 2014 tot 2023 was zij als Corporate Director Research & Development (CTO) verantwoordelijk voor de wereldwijde R&D-organisatie van FrieslandCampina , en vanaf 2018 was zij lid van het Executive Leadership Team.

Naast haar werkzaamheden bij FrieslandCampina had zij verschillende bestuurlijke functies op het gebied van onderzoek en valorisatie, waaronder die van bestuurslid van het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW), voorzitter van TKI Topsector Agri&Food en lid raad van toezicht Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)

Nevenwerkzaamheden

• Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW)
  • Fellow Netherlands Academy of Engineering (NAE)