Charles van der Schot, Consumer Journey Datamanager bij BSH Nederland

Alumnus Digital Innovation & Transformation

De opleiding werd mij aangeraden vanuit mijn manager en ik was meteen enthousiast. In mijn rol houd ik me bezig met het kwantificeren en orkestreren van onze contactmomenten met consumenten. Ik heb dagelijks te maken met veranderende strategieën, nieuwe tooling en nieuwe werkwijzen. De onderwerpen die in de opleiding aan bod kwamen waren allemaal heel relevant voor mijn werk, dus het was een heel logische keuze om aan deze opleiding te beginnen.

Ik heb ervaren dat het heel prettig is om een theoretisch kader te verkrijgen bij mijn dagelijkse werkpraktijk. Ik neem of beïnvloed zowel operationele als strategische beslissingen, en het is plezierig om je eigen voorkeur goed te kunnen onderbouwen met de theorie, waarvan ik voorheen veel minder kennis had.

Ik heb de studietijd heel positief ervaren en dit kwam door drie belangrijke elementen:

1. Interactie. Het was een heel prettige groep mensen vanuit verschillende werkvelden waarmee in alle openheid over inhoudelijke zaken kon worden gediscussieerd. Hierdoor kreeg ik heel veel inzichten in de stand van zaken bij andere organisaties betreffende digital innovation & transformation.
  2. Context. Ik heb in brede zin gezien met welke uitdagingen nieuwe en bestaande organisaties te maken hebben, en hoe je deze kunt kaderen. De cases die we hebben behandeld toonden mij wat er actueel speelt in de markt.
  3. Inzicht. De opleiding gaf mij inzicht in waar de ‘gaps’ bij onszelf zitten en waar ik de focus op moet leggen om dingen in beweging te krijgen.

Er waren een aantal specifieke elementen van het programma die mij aantrokken. Op voorhand was ik erg geïnteresseerd in platforms & ecosystems, omdat dit een actueel onderwerp is in mijn organisatie. Ik heb veel geleerd van de theorie over platforms & ecosystems, bijvoorbeeld over het maken van de keuze tussen het opzetten van een eigen ecosysteem versus gebruikmaken van een bestaande structuur. Daarnaast heeft het onderwerp “the future of work” mij veel nieuwe inzichten gegeven, bijvoorbeeld met betrekking tot de nieuwe rollen die aan het ontstaan zijn door digitale innovaties. Ook het college over de organisatie van IT binnen bedrijven was voor mij erg actueel en gaf veel inzicht in de keuzes die kunnen worden gemaakt.

Ik zou deze opleiding van harte aanbevelen aan mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met een of meer thema’s binnen digital innovation & transformation, en die behoefte hebben om deze praktijk aan te vullen met een theoretisch kader. De opleiding geeft je inzicht in de gehele breedte van het werkveld. Je ziet welke sub-onderwerpen in dit werkveld bestaan, zoals strategie, IT, werk, creativiteit en ecosystemen. Je krijgt inzicht in hoe nieuwe bedrijven opereren in de markt en hoe bestaande bedrijven zich aanpassen. De aangereikte kennis is actueel en waardevol voor mensen in een overkoepelende/strategische functie, maar ook voor diegenen die operationeel te maken hebben met een of meer van de onderwerpen.

“De opleiding heeft mij inzicht gegeven in waar de ‘hiaten’ bij ons bedrijf zitten en waar ik de focus op moet leggen om dingen in beweging te krijgen.”