“Ik ben de opleiding gaan doen door een optelsom van factoren. Ik werk al 25 jaar als docent Engels op een middelbare school en overwoog een paar jaar geleden om iets anders te gaan doen. Ik ben tot mijn 14e opgegroeid in het buitenland. Mijn zoon werkte op een ISK als sportdocent. Hij vertelde daar enthousiast over en ik kwam in contact met statushouders die Nederlands moesten leren. Last but not least: ik hou van praktijkgericht studeren. Mijn drijfveer om NT2-docent te worden is vooral dat ik mensen kan helpen die de taal nog onvoldoende machtig zijn om zichzelf te redden of nodig hebben voor een opleiding of studie.
Wat is een belangrijk inzicht dat je door de opleiding hebt gekregen?
Je kunt geen taal leren door alsmaar op grammatica te focussen. Woordenschat opbouwen, lezen en met betekenisvolle taken oefenen, daar komt een NT2-leerder mee verder.
Hoe pas je de kennis en inzichten toe in je onderwijspraktijk?
Ik ben me meer bewust van het effect van culturele verschillen bij NT2-cursisten en daarom vraag ik bijvoorbeeld regelmatig hoe het gaat in hun land van herkomst. Verder is mijn leidraad bij extra lesmateriaal dat onderwerpen en taken zo concreet mogelijk en relevant moeten zijn. Ook moedig ik cursisten aan om boeken te lezen in makkelijke taal en naar het ‘Journaal in makkelijke taal’ te kijken. Ik gebruik ook lees- en luistermateriaal van deze bronnen in de les. Tot slot gebruik ik meer actieve werkvormen en varieer ik in de manieren om woordenschat te consolideren.
Wat heeft de opleiding betekend voor je loopbaan?
Heel veel! Ik dacht dat ik alleen als NT2-docent in het volwassenenonderwijs zou gaan werken, maar ik werk toch nog twee dagen op de middelbare school. Ik geef les aan verschillende groepen, wat het werk afwisselend en boeiend maakt. Statushouders, buitenlandse werknemers en – daar beleef ik het meeste plezier aan – VU-studenten die een beginnerscursus doen, ‘Basic Dutch on campus’. Verder zijn er op mijn school vier anderstalige collega-docenten, die ik begeleid bij het versterken van hun vaktaal. Ook neem ik deel aan de commissie taalbeleid en ik begeleid een student bij zijn onderzoek naar taalgericht vakonderwijs in het vmbo. De opleiding heeft me dus een enorme impuls gegeven om me verder te ontwikkelen.
Zou je de opleiding aanbevelen?
Jazeker! De enthousiaste opleiders staan midden in het veld én ze kennen de meest recente inzichten over taalverwerving. De praktijkopdrachten zijn interessant en relevant en er is genoeg ruimte om je eigen accenten te leggen.
Heb je een tip voor toekomstige deelnemers?
Probeer stage te lopen bij verschillende taalscholen of instellingen en zorg dat een deel ervan buiten je comfortzone ligt. Daar leer je veel van. Het is best veel werk, maar als je goed plant, de opdrachten bijhoudt en bereid bent om er in het weekend een aantal uren in te stoppen dan is het heel leuk om te doen en geeft het veel voldoening.
Meer informatie over de NT2-docentenopleiding.