Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bram, eerstejaars SBI-student

Student Science, Business and Innovation

“Een interdisciplinaire kijk op zowel natuurwetenschappen als innovatie, dat maakt Science, Business and Innovation (SBI) voor mij een interessante studie!”

Voor Bram, eerstejaars SBI-student, was het al meteen duidelijk dat hij SBI wilde studeren: “SBI was de eerste studie waarin ik mij verdiepte en het was meteen raak. Ik heb nog wel naar andere studies gekeken, zoals Natuurkunde of Scheikunde of brede studies als Bèta-gamma en Future Planet Studies, maar ik bleef toch steeds weer terugkomen bij SBI. De natuurwetenschappelijke insteek en de combinatie met innovatie spreekt mij gewoon heel erg aan.”

Hoe leg jij je studie Science, Business and Innovation uit aan vrienden en familie?
“Ik zou SBI beschrijven als een studie waarbij je tools voor innovatie en entrepreneurship eigen maakt en deze leert toe te passen op de natuurwetenschappelijke wereld. Je leert waarde te zien in nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen en hoe je deze kunt oppakken zodat je een nieuw product op de markt kunt introduceren. Een inspirerend voorbeeld vind ik Findest, een start-up van SBI-alumni. Ze richten zich op het vinden van technologieën met een AI-zoekmachine en ik vind het mooi om te zien hoe ze high-end technologie weten te combineren met het opzetten van een bedrijf.”

Wat is de verhouding business en exacte vakken?
“De verhouding tussen business en exacte vakken is 50/50. Er zijn vakken waarin business de boventoon voert. Een voorbeeld hiervan is het vak Essentials of SBI waarin je kijkt naar businessmodellen en innovatiestrategieën. Er zijn ook vakken waarin je je echt richt op het natuurwetenschappelijke deel, zoals biochemie of fysica. Docenten leggen vaak verbanden tussen business en bèta door voorbeelden te geven van biotech-bedrijven, ontdekkingen en actualiteiten uit het nieuws. Er zijn ook vakken waarin de twee gebieden samenkomen, zoals de innovatieprojecten.”

Kun je een voorbeeld geven van een innovatieproject waaraan je hebt gewerkt?
“Ik heb net mijn eerste innovatieproject afgerond, waarbij we onderzoek deden naar het ontwikkelen van een nieuw medicijn voor een bepaald ziektebeeld. Je combineert hierbij de kennis die je hebt opgedaan uit de eerdere periodes en werkt samen met studenten van Farmaceutische Wetenschappen. Binnen dit project leer je niet alleen over het proces van medicijnontwikkeling, maar ook hoe je samenwerkt en uiteindelijk een onderzoek uitvoert.”

Hoe pas je binnen het innovatieproject exacte vakken toe?
“De exacte vakken die in de voorafgaande periodes worden gegeven, bieden de voorkennis voor het innovatieproject. In het geval van het project over geneesmiddelen, leerden wij in het vak biochemie over receptoren en hoe processen op cellulair niveau verlopen. Met deze kennis was de stof uit het project beter te plaatsen en daardoor weet je waar je een nieuwe oplossing kunt vinden.”

Kun je iets meer vertellen over de twee domeinen duurzaamheid en life sciences binnen de studie?
“Duurzaamheid en life sciences komen beide terug in de vorm van specifieke vakken, maar zeker ook in de innovatieprojecten. Ik ging ervan uit, voordat ik aan de studie begon, dat duurzaamheid meer mijn interesse had, maar nu ik eenmaal het innovatieproject geneesmiddelen heb afgerond, merk ik dat deze richting ook mijn belangstelling heeft. Ik vind het interessant om te zien welke nieuwe ontwikkelingen er worden gedaan en hoe innovatie terugkomt in beide thema’s.”

Wat vind je van het niveau van de exacte vakken?
“De exacte vakken van SBI volgen we in sommige gevallen samen met Farmaceutische Wetenschappen of Medische Natuurwetenschappen. Ze zijn dus niet anders qua niveau. De exacte vakken spreken mij aan en gaan mij dus ook goed af.”

Wat vind je van de begeleiding tijdens je studie?
“Aan het begin van de studie is er meteen een gesprek met de studiebegeleider en wordt er aangegeven dat je altijd langs kunt komen als je een vraag hebt of met iets zit. Door het jaar heen zijn er gesprekken in kleine groepjes, waarbij je vragen kunt stellen aan een ouderejaars SBI-student. Dit maakt het contact laagdrempelig.”

Hoe verloopt de samenwerking binnen de verschillende projecten?
“Het samenwerken verloopt bij mij vaak goed. Niet iedereen heeft altijd dezelfde werkwijze, maar tijdens de projecten wordt hierop ingegaan en rekening mee gehouden. Zo stel je bijvoorbeeld tijdens het innovatieproject een gezamenlijk plan van aanpak op en zijn er feedback momenten om te reflecteren op de samenwerking.”

Wat vind je van de sfeer bij SBI?
“Er zijn veel gezellige, sociale en ondernemende mensen te vinden bij de studie. Dit draagt bij aan een goede sfeer. Daarnaast zijn de docenten betrokken, meegaand en valt het op dat ze gepassioneerd zijn als het gaat om hun vakgebied. Het resultaat is een fijne leeromgeving.”

Heeft SBI ook een eigen studievereniging?
“Zeker, SBI heeft een eigen studievereniging genaamd Subliem. Het is een gezellige, vrijblijvende vereniging die erg ondernemend is en leuke dingen organiseert. Zo zijn er borrels, diners, maar ook bijvoorbeeld sportactiviteiten. Daarnaast kun je altijd even naar de ledenkamer voor wat gezelligheid. In de introweek leerde ik de gezelligheid van de studievereniging kennen en ik heb mij toen meteen aangemeld.”

Weet je al of je door wilt studeren na de bachelor of waar je zou willen werken?
"Na het behalen van mijn bachelor wil ik graag verder studeren, waarschijnlijk in de richting van de natuurwetenschappen. Ik laat mij graag nog inspireren door de vakken en (gast)colleges die komen gaan. Na mijn studie wil ik mij richten op innovatie en het creëren van waarde uit kennis."