Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Melding maken masterstudent Geneeskunde

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024
Op deze pagina lees je hoe je als masterstudent een melding kunt maken.

Ben jij een masterstudent en wil jij een melding maken over bijvoorbeeld het onderwijs of ongewenste omgangsvormen? Meld het via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl. Met jouw melding kan de kwaliteit van de opleiding voortdurend geborgd en verbeterd worden. Je melding heeft uiteraard géén invloed op je beoordelingen, evaluaties en voortgang in het verdere verloop van de master.

Wat wordt er gedaan als je bij meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl een melding hebt gedaan? Een medewerker van kwaliteitszorg beoordeelt naar wie de melding doorgestuurd wordt. Er wordt namelijk gekeken of je melding een melding over het onderwijs of over ongewenst gedrag betreft. Afhankelijk van het type melding wordt er beoordeeld welke route het beste past. 

Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen over het maken van een melding? Ook dan kun je mailen naar meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl.

Routes melding maken

  • Routes

    Bekijk de mogelijke routes van het maken van een melding in het overzicht.

  • Signaal over het onderwijs

    Wil je een signaal of feedback geven over het kwaliteit van het onderwijs en kan je melding niet wachten tot het reguliere evaluatiemoment? Maak een melding via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl. Dit gaat om een niet-ernstige melding over de organisatie of inhoud van onderwijs.

    Stappen:

    1. We bevestigen dat we je melding hebben ontvangen.
    2. Je melding wordt doorgestuurd naar de coördinatoren van de masteropleiding Geneeskunde aan de VU.
    3. Eén van deze coördinatoren neemt op korte termijn contact met je op en nodigt je uit om in gesprek te gaan over het signaal. Er wordt gezocht naar een passende oplossing.
  • Klacht over het onderwijs

    Bekijk in het overzicht de route voor het maken van een melding met betrekking tot een klacht over de organisatie of kwaliteit van het onderwijs.

    Heb je een klacht over de organisatie of kwaliteit van het onderwijs? Maak een melding via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl.

    Stappen:

    1. We bevestigen dat we je melding hebben ontvangen binnen drie werkdagen.
    2. Je melding wordt doorgestuurd naar de coördinatoren van de masteropleiding Geneeskunde aan de VU.
    3. Er zijn twee personen die je klacht zullen behandelen: de klachtenfunctionarissen. Dit zijn meestal twee coördinatoren van de masteropleiding, maar soms iemand anders die medeverantwoordelijk is voor het onderwijs op dit gebied. Zij nodigen je uit voor een gesprek. Van dit gesprek ontvang jij een verslag ter controle.
    4. Indien jij hier akkoord voor geeft, wordt de betrokkene over wie de klacht gaat, ook uitgenodigd voor een gesprek met de klachtenfunctionarissen. Vooraf wordt de klacht met de betrokkene gedeeld. Ook van dit gesprek wordt er een verslag opgesteld door de klachtenfunctionaris en gedeeld met de betrokkene ter controle. 
    5. Na de gesprekken zal toegewerkt worden naar een afronding, ofwel middels een gezamenlijk gesprek met jou en betrokkene, ofwel met aanbevelingen die met jou en met de betrokkene apart besproken worden. Als de inhoud van de klacht het toelaat en jij en de betrokkene hiervoor openstaan, zal een gezamenlijk gesprek voor een dialoog worden gepland waarbij jij, de betrokkene en de klachtenfunctionarissen aanwezig zijn.

    De uitkomst van deze klachtenprocedure is maatwerk maar zal meestal bestaan uit aanbevelingen of aandachtspunten voor één of beide partijen. De klachtenfunctionarissen zijn niet op zoek naar ‘de waarheid’ en bepalen ook niet of de klacht gegrond of ongegrond is. Zij zijn op zoek naar duurzame oplossingen voor het probleem dat tot de klacht geleid heeft. Dit lukt meestal met bemiddeling. 

    Meer informatie over de procedure lees je in dit document.

  • Ongewenst gedrag

    Bekijk in het overzicht de route voor het maken van een melding ongewenst gedrag.

    Heeft je melding betrekking op gedragingen van een medewerker, docent, begeleider of medestudent en is hierbij mogelijk sprake van ongewenst gedrag? Maak een melding via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl. Je melding wordt dan behandeld als een melding ongewenst gedrag. Onder ongewenst gedrag vallen pesten, verbale of fysieke agressie, discriminatie en intimidatie waaronder ook seksuele intimidatie. Een medewerker van afdeling kwaliteitszorg beoordeelt of je melding in deze categorie valt, en overlegt waar nodig op een laagdrempelige manier met een jurist of coördinator van de masteropleiding.

    De coördinator van de master neemt vervolgens contact met je op en bespreekt dat je via de masteropleiding Geneeskunde een interne procedure kunt volgen óf een beoordeling door een vertrouwenspersoon. 

    Via de masteropleiding: het doel van de interne procedure van de masteropleiding voor ongewenst gedrag is bemiddeling door middel van een dialoog met beide partijen, om zo samen tot een duurzame oplossing komen, waarbij het ongewenste gedrag beëindigd zal worden. 

    Meer informatie over de procedure lees je in dit document

    Via de onafhankelijke vertrouwenspersoon: een vertrouwenspersoon beoordeelt je melding. Gaat je melding over een situatie op een locatie waar een vertrouwenspersoon aanwezig is? Ga naar deze vertrouwenspersoon toe. Is er geen vertrouwenspersoon op deze locatie? Dan wordt je via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl in contact gebracht met de vertrouwenspersoon van het Amsterdam UMC. De vertrouwenspersoon zoekt met jou naar een individuele oplossing, wat kan variëren van adviserende gesprekken tot bemiddeling, of indien nodig de ombudsman inschakelen om een onderzoek te starten naar de situatie. De vertrouwenspersoon van het Amsterdam UMC koppelt alle meldingen elke drie maanden anoniem terug aan de masteropleiding. Meer informatie over de procedure van  de vertrouwenspersoon vind je hier: Vertrouwenspersonen en Ombudsman (tulpintranet.nl)

  • Melding via een andere route

    Studieadviseur

    Je kan ook een melding maken via de studieadviseur. Dit kan direct bij de studieadviseur, maar ook meldingen via de app #Zouikwatzeggen komen binnen bij de studieadviseur. De studieadviseur gaat in gesprek met je. In een groot aantal gevallen kan de melding hiermee naar tevredenheid afgerond worden. Het kan ook voorkomen dat je graag een verdere behandeling van de melding wil, die gericht is op dialoog en verandering. De studieadviseur adviseert jou in deze gevallen je melding te maken via meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl of brengt jou direct in contact met een medewerker van kwaliteitszorg of coördinator van de masteropleiding.

    Melding op locatie van KTO, coschap of stage

    Ook als je je KTO, coschap of stage buiten Amsterdam UMC loopt, kun je een melding maken bij meldpuntmaster.vu@amsterdamumc.nl. Toch op desbetreffende locatie een melding doen? Je kan hier bijvoorbeeld terecht bij de lokale opleider, supervisor, leerhuiscoördinator of een vertrouwenspersoon die niet verbonden is aan Amsterdam UMC. Deze personen kunnen allen ook een individuele aanpak bieden, een lokale klachtenprocedure volgen of verwijzen naar het centrale e-mailadres. Ook binnen Amsterdam UMC kun je bijvoorbeeld bij je supervisor of opleider een melding doen.

    Facultaire Studentenraad (FSR) en Co-Raad

    Je kunt melding maken via de FSR of Co-Raad. Zij geven geen inhoudelijke reactie namens de masteropleiding Geneeskunde, maar hebben wel de mogelijkheid om namens jou in gesprek te gaan met de opleidingsdirecteur. Dit gebeurt wanneer het bespreken van de melding(en) kan leiden tot het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Via deze route kun je geen anonieme melding maken.

Meer informatie

  • Hoe wordt er omgegaan met jouw melding?

    Bij wie je ook een melding doet, alle personen die betrokken zijn bij de melding of bij het verwerken van de melding, hebben een geheimhoudingsplicht. Jij als student hebt ook de morele plicht om de inhoud niet te delen met anderen die direct of indirect betrokken zijn bij het onderwijs, de situatie of de opleiding. De informatie van je melding wordt alleen met de betrokkene van de situatie gedeeld als jij daar toestemming voor geeft. De betrokkene is in dit geval diegene waarover de melding gaat. De opleidingsdirecteur – die verantwoordelijk is voor de masteropleiding - wordt vervolgens op de hoogte gesteld van de melding.

  • Mogelijkheid anoniem blijven

    Je kan er ook altijd voor kiezen om anoniem te blijven. Het is dan echter moeilijker om in gesprek te gaan met de betrokkene. 

      • Bij een signaal of klacht over het onderwijs: in sommige situaties zal er terugkoppeling gegeven kunnen worden aan de betrokkene, zonder dat deze informatie te herleiden is naar de melder.
      • Bij een melding over ongewenst gedrag: anonimiteit kan in dit geval lastiger zijn. Het is namelijk niet altijd mogelijk om de situatie met de betrokkene te bespreken zonder dat deze informatie herleidbaar is tot de melder. Daarnaast is het bij een dergelijke klacht redelijk om de betrokkene de gelegenheid te geven om te reageren op de situatie, zodat er sprake is van hoor en wederhoor. Per anonieme melding zal bekeken worden wat de mogelijkheden zijn.
  • Moment van melden

    We moedigen je aan om je melding zo spoedig mogelijk te maken. Je mag tot 2 jaar na de situatie een melding maken, ook als je in die tussentijd bent uitgeschreven als student.

  • Definities

    Betrokkene: degene over wie een melding gedaan wordt.

    Individueel advies: het bespreken van de melding met de melder en het geven van advies aan de melder, met als doel dat de melder zich kan neerleggen bij de situatie zoals deze zich heeft voorgedaan, zonder een gesprek met de betrokkene.

    Individuele aanpak: het bespreken van de melding met de melder, zonder dat hier een officiële procedure voor opgesteld is; deze route wordt gekozen als de student een melding wil maken, maar geen formele procedure in wil gaan.

    Klacht: een matig-ernstige tot ernstige melding over de organisatie of inhoud van onderwijs.

    Klachtenfunctionaris: degene die de melding afhandelt; dit kan bijvoorbeeld een coördinator masteropleiding of coschapcoördinator zijn.

    (Lokale) verandering: het beëindigen van de voorgevallen situatie en/of herhaling voorkomen; dit kan gerealiseerd worden vanuit de masteropleiding of vanuit de locatie waar de situatie zich heeft voorgedaan.

    Melding: deze term wordt overkoepelend gebruikt voor elke melding die een student wil doen, ongeacht de aard of ernst.

    Melding op locatie: melding op de locatie waar de student op dat moment KTO, coschap of stage loopt; dit kan bijvoorbeeld een perifeer ziekenhuis, het Amsterdam UMC of een extramurale zorginstelling zijn.

    Onderwijs: een melding over de organisatie of de inhoud van het onderwijs.

    Ongewenst gedrag: omgangsvormen die door de student als ongewenst ervaren zijn; dit kan gaan om agressie, discriminatie, intimidatie (inclusief seksuele intimidatie) of pesten.

    Signaal: een niet-ernstige melding over de organisatie of inhoud van onderwijs.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam