Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
De journalistieke wereld is altijd in beweging: dankzij initiatieven als Blendle, Vice en De Correspondent wordt nieuws steeds vaker op andere manieren gepresenteerd en worden nieuwe doelgroepen aangeboord. Ook de gevestigde nieuwsorganisaties (radio en tv, kranten en tijdschriften) experimenteren met alternatieve kanalen om het nieuws te presenteren.

De onderzoeksgroep Journalistiek onderzoekt, vaak in samenwerking met nieuwsmedia, hoe de journalistiek meer waarde kan genereren voor haar gebruikers. Dit noemen we waardevolle journalistiek, en vanuit dat perspectief bestuderen we de inhoud, het productieproces en het gebruik van nieuwe vormen van journalistiek en hoe die worden ontvangen.

Ons onderzoek is multidisciplinair en in onze methoden en theoretische basis combineren we inzichten uit de discoursanalyse, narratieve analyse en psychologische theorieën met communicatie- en mediastudies. We willen in kaart brengen welke factoren de transitie van papieren krant naar digitaal nieuws stimuleren of belemmeren. Welke kansen liggen er voor digitale nieuwsmedia en welke weten ze nog niet ten volle te benutten? We onderzoeken ook hoe, wanneer en via welk platform of medium mensen nieuws tot zich nemen. Hoe kunnen nieuwsorganisaties zichzelf verbeteren? Ten slotte onderzoeken we hoe je belangrijke informatie zo kunt presenteren en structureren dat lezers en kijkers een optimale lees-, luister- en kijkervaring hebben.

In ons onderzoeksproject The New News Consumer bestuderen we hoe nieuwsmedia informatie zo kunnen brengen dat deze optimaal aansluit bij het huidige nieuwsgebruik en de steeds veranderende journalistieke behoeften en gewoonten van het publiek. De VU werkt hierbij samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de volgende nieuwsmedia: De Persgroep, NOS, Nieuwsuur, Buitenhof, EenVandaag, EO, NCRV en NDC Mediagroep.

Voor een aantal andere onderzoeksprojecten werkt onze onderzoeksgroep samen met de volgende universiteiten en nieuws- en mediaorganisaties: Oxford University (Reuters Institute for the Study of Journalism), University of Technology Sydney (Faculty of Arts and Social Sciences), University of Wollongong (School of the Arts, English and Media), Rijksuniversiteit Groningen (afdeling Mediastudies en Journalistiek), Universiteit van Amsterdam (afdeling Media en Cultuur), Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.