De tekorten in de zorg zijn groot, met op de korte termijn geen zicht op verbetering. Tegelijkertijd stijgt met de vergrijzing het aantal ouderen. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat er minder tijd is voor persoonlijke aandacht. Ook zijn er veel ouderen met weinig of geen familie, maar liefst de helft van de 75-plussers voelt zich wel eens eenzaam. Het liefst zouden zorggevers bij al hun cliënten wel een kopje koffie willen doen, maar hier is simpelweg geen tijd voor. Door de covid-19 pandemie werd het pijnlijk zichtbaar dat hier een oplossing voor moest komen. Dit is waar sociale robot Alice bij komt kijken.
Hoe kwam Alice tot stand?
Het Alice-project is een langlopend project met meerdere fases van ontwikkeling. De eerste Alice was een meisjesachtige robot die weinig zelfstandig kon. Inmiddels zijn we onderzoek aan het doen met een robot die autonoom is en rustig bij een oudere achtergelaten kan worden. Daar is veel ontwikkeling aan vooraf gegaan.
Alice is niet de eerste sociale robot voor ouderen. Het PARO-zeehondje en de robotkat gingen haar al voor. Deze robots kunnen alleen niet terugpraten. Wat nou als de ouderen, tussen verzorgmomenten of bezoeken en koffiemomentjes door, ook iemand hadden met wie ze konden praten of wat informatie konden vragen. Met de groeiende rol van technologie in ons leven en in de gezondheidszorg, is het geen gek idee dat een stuk technologie deze rol op zich zou kunnen nemen. Veel mensen hebben tegenwoordig al een google home of alexa in huis, aan wie ze het weer kunnen vragen of boodschappenlijstjes kunnen maken. Dit is wel onpersoonlijke technologie en voelt weinig als een gespreksmaatje. Daarom is Alice ontwikkeld, als gespreksmaatje (met lichaam!) voor ouderen met wie ze konden praten of dingen konden vragen.
Alice 1.0:
Alice werd in 2015 voor het eerst bij ouderen gebracht, als gezelschap. De ouderen konden met Alice kletsen, maar ook hielp Alice ze met afspraken herinneren of informatie opzoeken. Deze Alice zag er uit als een pop en kon dus ook praten. De reactie op Alice was positief en zelfs ontroerend, de ouderen die interactie hadden met Alice schepten een band met haar. De reactie op dit onderzoek is terug te zien in de documentaire 'Ik ben Alice' en diverse media [1], [2], [3].
Dit gaf alle motivatie en reden om deze ontwikkeling door te zetten om uiteindelijk daadwerkelijk ingezet te kunnen worden. Een nadeel aan de originele Alice, er was tijdens bezoekmomenten continu iemand nodig om Alice te besturen. Hier begon de zoektocht naar een autonome Alice, die zelfstandig bij de ouderen langs kon gaan en met ze kon praten.
Alice 2.0:
Na veel ontwikkeling in samenwerking van de VU met Deloitte sinds 2015 was daar Alice 2.0. Deze Alice is autonoom, dat wil zeggen dat er geen menselijke bemoeienis is tijdens het gesprek tussen ouderen en Alice. Zo kan ze bijvoorbeeld het nieuws vertellen, grapjes maken of een muziekje afspelen. Wel ziet deze Alice er minder menselijk uit, ze heeft een gezichtje op een scherm en geen armen of benen. Dit simpele design maakt wel dat Alice makkelijker te produceren is, en later hopelijk toegankelijker te maken is.
Na wat pilots waarin ouderen hun mening konden delen over Alice om haar te verbeteren, is ons onderzoek om de impact van Alice te testen van start gegaan. In 2021 zijn we van start gegaan in een aantal verzorgingstehuizen om ouderen in contact te brengen met Alice. Hier konden de ouderen vrij met Alice spreken zonder dat er iemand anders bij was die Alice bestuurde. Daar hebben we positieve reacties ontvangen van zorgverleners en deelnemers, maar ook werd snel duidelijk dat Alice nog niet alles kon. De ervaring bracht ons het succes van Alice wat we konden vieren, maar ook genoeg feedback om Alice nòg beter te maken. Ook voor de tweede fase van het project was er veel aandacht voor Alice in de media [1], [2].
Toekomst:
Er word hard gewerkt om Alice te verbeteren om haar uiteindelijk toegankelijk te maken voor ouderen. Daarvoor is nog veel werk nodig, om Alice bijvoorbeeld wat slimmer en uitgebreider te maken. Ze kan nu nog maar beperkt reacties geven, maar het zou natuurlijk mooi zijn als ze op veel verschillende vlakken zou kunnen helpen. Daar is onderzoek voor nodig, om bijvoorbeeld reacties van gebruikers te verzamelen om zo Alice te kunnen verbeteren. Verder zijn we geïnteresseerd in waarom Alice nou werkt, en hoe ze het beste werkt. Heeft ze een effect op mensen en zo ja, wat voor? Voor de commercialisering van Alice is het noodzaak om goed uitgezocht te hebben of het effect heeft op ouderen, en zo ja, wat voor? Genoeg te doen dus.
Oproep:
Om Alice te verbeteren, zijn wij actief onderzoek aan het doen. Daarvoor hebben we deelnemers nodig. Ben jij of ken jij iemand die werkt bij een zorginstelling voor ouderen en lijkt het je leuk om ons bij deze bijzondere technologische ontwikkeling te helpen? Neem dan contact met ons op! Wij zijn ontzettend dankbaar voor je hulp.
Meer weten?
Alice wordt ontwikkeld door de VU in samenwerking met Deloitte. Vind hierover meer op haar website: Alice website: https://www.alicecares.nl