De dag van de promotie

Promoties aan de Vrije Universiteit Amsterdam vinden dagelijks plaats op in de Aula of het Auditorium van het Hoofdgebouw van de VU. De toekenning van de zaal gebeurt op basis van beschikbaarheid op de dag van de promotie.

Kleding

De promovendi en de paranimfen dragen een rokkostuum of andere voor de gelegenheid passende kleding. Onder passende kleding kan ook worden verstaan passende traditionele kleding van het land van de promovendus. De promovendus conformeert zich aan het oordeel van de pedel of bepaalde kleding bij de gelegenheid passend is.

Paranimfen

Tijdens de promotieplechtigheid laat de promovendus zich bijstaan door twee paranimfen. Collega’s, vrienden of familieleden vanaf 18 jaar komen voor deze ceremoniële rol in aanmerking.

Zweetkamertje

Minimaal een half uur voor de promotie worden de promovendus en de paranimfen verwacht/ontvangen door de host(ess) in het 'zweetkamertje', kamer 1C-21 in het Hoofdgebouw. Hier kunnen de promovendus en paranimfen zich omkleden en voorbereiden op de promotie.

Fotograaf

Fotograferen tijdens de promotieplechtigheid is toegestaan. Tijdens de verdediging mag er niet geflitst worden.

Kinderen

Gezien het officiële karakter van de bijeenkomst is de plechtigheid toegankelijk voor kinderen boven de 8 jaar.