Toetsdeskundig op hoog niveau

In het HBO word je al in de BDB voorbereid op het werken met de toetscyclus binnen een cursus. In de BKE-component kan je je toetsbekwaamheid verdiepen en leer je op cursusniveau te werken binnen de kaders van de toetsvisie van je opleiding of instelling, het toetsbeleid en het toetsprogramma en leer je een actieve en positieve bijdrage te leveren aan de toetscultuur in je opleiding. Als opleidingsdirecteur draag je zorg voor het toetsprogramma en de toetsorganisatie als geheel en moet je kunnen denken vanuit toetsvisie en toetsbeleid. Als opleidingscoördinator, leerlijncoördinator, jaarcoördinator of afstudeercoördinator moet je ook grip hebben op vakoverstijgende toetsing, waarbij niet zelden een grote diversiteit aan (formatieve en summatieve) toetsvormen wordt ingezet. Als examencommissielid moet je vanuit visie, beleid en programma de toetskwaliteit kunnen borgen. Voor al deze rollen is de SKE geschikt.

De SKE is een professionaliseringsprogramma op seniorniveau die in hun dagelijks werk op vakoverstijgend niveau bezig zijn met toetsing en toetskwaliteit. De SKE benadert toetsing vanuit visie en beleid, in de context van het toetsprogramma en gericht op een rol waarin je collega’s en de opleiding verder helpt om de toetskwaliteit op een hoger plan te brengen en te blijven optimaliseren.

Voor wie?
Het instellingsoverstijgend SKE-programma is voor deelnemers uit HBO-opleidingen waarin de kruisbestuiving van toetsvisies en -beleid van verschillende instellingen als uitgangspunt gebruikt worden om elkaar te versterken.

Een SKE is zinvol voor onderwijsprofessionals die op zorgend of borgend niveau bezig zijn met toetskwaliteit. Wij zoeken voor de SKE een mix van opleidingsdirecteuren, opleidingscoördinatoren, afstudeercoördinatoren, leden van examen- of toetscommissie en (facultaire) toetsdeskundigen uit alle faculteiten, die al veel ervaring in vakoverstijgend nadenken over toetsen hebben. Omdat we voor de SKE geen BKE certificaat als instroomeis stellen zijn we specifiek op zoek naar mensen met (veel) toetservaring uit de praktijk.

Ben je op vakoverstijgend niveau actief in de VU, heb je veel ervaring met toetsing en wil je je oriënteren op een VU-SKE? Klik dan hier.

Meer over dit traject
Resultaat
Data, kosten en contact

Contact en meer informatie

Praktische vragen

Neem dan contact op met Laura Arnesano via ctl@vu.nl.

Inhoudelijke vragen

Neem voor vragen over de inhoud van deze cursus contact op met een van onze collega's:

Barbara Allart
Elise Janssen-Veraar