Groei in 2 jaar naar professioneel docentschap én behaal je BKO

Bij de start van je docentencarrière komt er veel op je af, terwijl je misschien nog geen idee hebt hoe je goed onderwijs geeft en moet omgaan met de grote hoeveelheid werk die op je af komt. In dit traject onderzoek je wat voor docent je wil zijn, leer je over goed onderwijs. Daarnaast wissel je veel uit met collega junior docenten over het werken op een universiteit. Aan het einde van de 2 jaar behaal je je basiskwalificatie onderwijs (BKO) waarmee je aantoonbaar bekwaam bent in het geven van universitair onderwijs.

View this course in English

Voor wie?

Deze opleiding is voor startende VU-juniordocenten met weinig of geen onderwijservaring (maximaal 2 jaar).  Ben je een meer ervaren docent, of een promovendus die een BKO wil behalen, kijk dan bij ons reguliere BKO-aanbod voor de mogelijkheden.

Inhoud van de opleiding
Het traject bestaat uit twintig bijeenkomsten van een dagdeel verdeeld over twee jaar (ongeveer één bijeenkomst per maand). Na die twee jaar en het uitvoeren van de bijbehorende opdrachten behaal je je BKO. Het traject staat in het begin vooral in het teken van het starten als docent: waar loop je tegenaan? wat vind je leuk? wat is eigenlijk een goede docent? en hoe ga je om met de verwachtingen van studenten, je collega’s en jezelf?

Gaandeweg het eerste jaar verleggen we de focus naar het uitvoeren van onderwijs. Je leert welke factoren bijdragen aan goed onderwijs en gaat op zoek naar manieren om dat toe te passen in je eigen onderwijs. In het tweede jaar komt het ontwerpen van onderwijs aan bod en ga je zelf aan de slag om een cursus, of een deel van een cursus te (her)ontwerpen. Tijdens dit traject word je begeleid door ervaren docenten van het VU Centre for Teaching and Learning en werk je veel samen met de andere deelnemers.

Meer over deze opleiding
Data en inschrijven
Als je je inschrijft, plannen we graag een korte intake met je om te kijken of het traject past bij jouw wensen en ambities.

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Neem voor vragen over de inhoud van deze cursus contact op met Han Geluk, h.geluk@vu.nl

Praktische vragen

Heb je vragen over inschrijving, planning en betaling neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl

Of bel ons op 020 598 4263.

• Han Geluk
  • Coördinator Professioneel Docentschap voor juniordocenten