Samen bouwen aan een toekomstbestendig curriculum

Ben jij bezig met curriculumvernieuwing of (her)ontwerp? Worstel je soms met actuele uitdagingen zoals de toenemende schaalvergroting, de werkdruk op docenten, de vraag naar meer flexibilisering of de noodzaak van samenwerking tussen verschillende disciplines? Wil jij ideeën voor concrete oplossingen en vind je het daarnaast leuk om samen met collega’s even ruimte te maken om na te denken over essentiele vragen zoals: ‘Hoe bereiden we onze studenten vandaag voor op de wereld van morgen?’

Dan is het programma ‘Big Ideas in Curriculum Design – actuele uitdagingen en kansen’  misschien iets voor jou! Het programma biedt een mix van inspirerende inhoudelijke input en best practices over relevante thema’s en uitdagingen in het hoger onderwijs en praktische werksessies met ruimte voor uitwisseling. Naast deskundige begeleiding door trainers van het CTL krijg je ook praktische instrumenten en handvatten voor curriculumontwerp en de mogelijkheid om met en van elkaar te leren. En je zet samen met collega’s stappen in het (her)ontwerp van je curriculum!

Het programma ‘Big ideas in Curriculum Design – actuele uitdagingen en kansen’ is voor alle collega’s aan de VU die zich bezig houden met het (her)ontwerpen van opleidingscurricula. Het programma speelt in op de actuele uitdagingen in het hoger onderwijs, zoals schaalvergroting, werkdruk, flexibilisering en inter- en transdisciplinaire samenwerking en nodigt uit om samen tot oplossingen te komen en kansen te ontdekken. Daarbij gaan wij altijd uit van de ‘grote ideeën’ en essentiele vragen over onderwijs: Waar doen we het voor? Wat willen we met ons onderwijs bereiken? Wat willen we onze studenten meegeven? Want deze ‘grote ideeën’ zijn essentiële vraagstukken die in de hectiek van de alledaagse onderwijspraktijk niet de aandacht krijgen die ze verdienen, terwijl zij ook vaak de sleutels zijn om met uitdagingen op te gaan.

Voor wie?
Het programma is voor alle collega’s aan de VU die zich bezighouden met het (her)ontwerpen van opleidingscurricula (i.e. opleidingsdirecteuren, opleidingscoördinatoren, docenten, leden van de curriculumcommissie, onderwijskundingen, etc.)

Afhankelijk van de deelnemers wordt het programma in het Engels of Nederlands aangeboden.

Deze cursus is alleen toegankelijk voor deelnemers met een aanstelling bij de VU of het UMC.

Meer over dit programma
Inhoud
Resultaat
Data en contact

Deelnemers aan het woord

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Neem voor vragen over de inhoud van dit programma contact op met Kerstin Hämmerling, opleider, k.haemmerling@vu.nl.

Praktische vragen

Heb je vragen over inschrijving, planning en betaling neem dan contact op met Laura Arnesano: ctl@vu.nl.

Contactpersoon

• Laura Arnesano