Voorbereidend jaar anderstalige studenten (VASVU)

Heb je een buitenlandse vooropleiding en moet je toelatingsexamens doen voor de universiteit? Met VASVU bereid je je hierop voor.

Het VASVU is een cursus voor studenten die in het buitenland een vooropleiding tot een universiteit hebben gevolgd, maar daarmee niet direct toelaatbaar zijn tot een Nederlandse universitaire opleiding. De Vrije Universiteit Amsterdam is de enige Nederlandse universiteit die een dergelijke cursus aanbiedt.

Het Voorbereidend jaar Anderstalige Studenten Vrije Universiteit (VASVU) bestaat sinds 1980 en is bestemd voor studenten die in Nederland wonen en in het buitenland een vooropleiding tot een universiteit hebben gevolgd, maar daarmee niet direct toelaatbaar zijn tot een Nederlandse universitaire opleiding. Ze moeten eerst een aantal toelatingsexamens afleggen.

Het doel van het VASVU is om deze aspirant-studenten voor te bereiden op deze examens en op studeren aan de Vrije Universiteit (VU). Daarom biedt het VASVU niet alleen lessen aan, maar ook excursies en activiteiten ter voorbereiding op de opleiding.

Programma en studiebelasting

Je volgt lessen Nederlands bij VU-NT2. Daarnaast volg je bij het VASVU verschillende lessen, afhankelijk van de opleiding die je wilt gaan doen aan de VU.

Met de informatie in onderstaande tabel krijg je een indruk van de lessen die je bij het VASVU volgt. Ga hierbij uit van een totale studiebelasting (NT2 en VASVU) van ongeveer 40 uur per week (lessen en zelfstudie).

OpleidingenLessen VASVU
Sociale richtingenEngels, wiskunde A/C, biologie (voor studie psychologie), geschiedenis, academische vaardigheden
Economische richtingenEngels, wiskunde A, geschiedenis, academische vaardigheden
Computer ScienceEngels, wiskunde B, programmeren, academische vaardigheden
(Bio)medische en technische richtingenEngels, wiskunde B, biologie, natuurkunde, scheikunde, academische vaardigheden

Begeleiding

Naast voorbereiding op de examens biedt het VASVU ook een kennismaking met het studeren aan een Nederlandse universiteit. Er zijn bijeenkomsten met oud-studenten, educatieve excursies, lessen studiekeuze en bezoek aan universitaire voorlichtingsdagen.

Iedere VASVU-cursist krijgt daarnaast persoonlijke studiebegeleiding van een docent en mentor.

Toelating en intake

Alle lessen zijn in het Nederlands. Bij voorkeur moet je daarom over minimaal A2-B1 niveau Nederlands beschikken om aan de lessen van het VASVU mee te kunnen doen.

De intakeprocedure voor het VASVU bestaat uit een gesprek en intaketoetsen Nederlands, Engels en wiskunde. Voor sommige opleidingen zijn er ook intaketoetsen natuur- en scheikunde. Er zijn geen kosten voor deelname aan de intaketoetsen.

De start van het VASVU-programma is eind augustus, in bijzondere gevallen is het mogelijk om tussentijds in te stromen.

De intaketoetsen zijn in mei, juli en augustus.

Aanmelding en meer informatie

Als je meer informatie wilt of nog vragen hebt, kan je een email sturen naar vasvu@vu.nl.
Om je aan te melden voor de intaketoetsen, kan je het aanmeldformulier invullen
Ben je inburgeringsplichtig geworden nĂ¡ 1 januari 2022, kijk dan op de website van het Taalschakeltraject Amsterdam.

Wil je meer weten?

Neem gerust contact met ons op

vasvu@vu.nl