Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Veelgestelde vragen Taalschakeltraject Amsterdam

Informatie voor begeleiders van statushouders bij gemeenten die deelnemen aan het Taalschakeltraject Amsterdam.

Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over de TSA Onderwijsroute.

Spreekuur
Heb je naar aanleiding van deze pagina nog steeds een vraag? Iedere donderdag organiseren HvA en VU spreekuren voor klantbegeleiders/klantmanagers van de gemeenten die deelnemen aan de TSA Onderwijsroute.  

  • VU: telefonisch spreekuur op donderdag van 11.00 tot 12.30 uur. Het nummer is: 020 59 81 594. 
  • HvA: online spreekuur (via teams) op donderdag van 9.30 tot 10.30 uur. Wil je deelnemen? Stuur dan een mailtje naar taalenschakel@hva.nl.

Informatie en contact
De Hogeschool Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam bieden binnen het Taalschakeltraject Amsterdam de Onderwijsroute aan, als onderdeel van het inburgeringstraject voor statushouders. Werk je bij de gemeente Amsterdam of een omliggende gemeente en wil je meer informatie over het TSA? Stuur dan een mail met je vraag naar aanmelding.nt2-tsa@vu.nl en we nemen snel contact met je op. 

Veelgestelde vragen over TSA

  • Aanmelding en toelating

    1. Wanneer zijn de startdata van het TSA?
    Er zijn vier startdata per jaar. In studiejaar 2024-2025 zijn de dat: 26 augustus 2024, 11 november 2024, 10 februari 2025 en 6 mei 2025.

    2. Wanneer hoort mijn klant de startdatum?
    Het TSA controleert of het aanmeldingsformulier door de klantbegeleider compleet is ingevuld en of er bij de gemeente een brede intake heeft plaatsgevonden. Zo nodig vraagt het TSA aan de klantbegeleider nadere informatie. Als alles compleet is, ontvangt de aspirant-deelnemer een uitnodiging voor een intakegesprek.

    3. Hoe ziet de intake van het TSA eruit en wat is het doel ervan?
    Het TSA heeft een eigen intake, die altijd begint met een startgesprek met een docent in het Nederlands en/of Engels. De docent schat tijdens dit gesprek het taalbeheersingsniveau van de deelnemer in. Als er een kans is om op een hoger niveau in te stromen, volgt een uitnodiging voor de bepaling van het schriftelijke niveau. De toets vindt altijd plaats op vrijdagmiddag op de VU, deels digitaal.

    Het doel van de intake is tweeledig: de deelnemer informeren over het traject en informatie verzamelen om in te schatten of de onderwijsroute inderdaad de meest geëigende weg naar inburgering is. Bij twijfel neemt het TSA contact op met de klantbegeleider.

    4. Is er een deadline voor de aanmelding?
    De aanmelding moet ten minste twee weken voor de startdatum compleet zijn om kans te maken op plaatsing in de eerstvolgende onderwijsperiode. Als dat niet meer lukt, bespreekt het TSA met de aspirant-deelnemer hoe deze alvast kan beginnen met voorbereiden op het programma.

    5. Kan iemand die geen Engels spreekt een universitaire studie gaan doen?
    Nee, dat is vrijwel nooit een optie en ook hbo wordt lastig. Het is erg moeilijk om twee talen tegelijk en in korte tijd op voldoende hoog niveau te leren. Voor mbo zijn er wel mogelijkheden: daar wordt een laag niveau Engels gevraagd.

    6. Kan ik een klant die geen opleidingswens heeft aanmelden voor de onderwijsroute?
    Nee, dat kan niet. Het doel van de onderwijsroute is instroom in een (voltijds)studie. De beslissing voor aanmelding ligt echter bij de klantbegeleider. We verwachten dat die ook communiceert met klanten over verplichtingen waaraan zij moeten voldoen om in te burgeren via de onderwijsroute, zoals oriënteren op onderwijs, verwerven van leervaardigheden en andere benodigde vaardigheden. Belangrijk hierbij is: het TSA beslist naar welk type onderwijs geschakeld kan worden: mbo, hbo, of wo.

    7. Kan ik iemand aanmelden die ouder dan 28 jaar is?
    Ja, dat kan, maar kent ook beperkingen. Studiefinanciering voor studenten aanvragen kan niet als iemand 30+ is. Dat betekent dat de gemeente toestemming moet geven om te studeren met behoud van uitkering of dat de deelnemer moet werken en studeren tegelijk. Dat kan vaak wel bij mbo, maar in hbo en wo is studeren in deeltijd voor veel studierichtingen niet mogelijk.

    8. Kan iemand die nog geen 18 is en bijvoorbeeld van een ISK komt, zichzelf aanmelden?
    ISK-leerlingen die nog geen 18 zijn, hebben nog geen uitnodiging van de gemeente gehad om deel te nemen aan een onderwijsroute. Het advies is te wachten totdat de gemeente contact heeft opgenomen met de jongere. Voor personen onder de 18 jaar zijn geen financieringsmogelijkheden voor het TSA en zelf betalen is vaak niet mogelijk.

    9. Kan een klant direct instromen in een groep zonder dat het hele traject doorlopen moet worden (bijvoorbeeld in een B1- of B2-groep)?
    Bij het startgesprek bepaalt het TSA hoe goed iemand Nederlands spreekt. Als dit niveau hoog genoeg is om in een hoger niveau in te stromen, wordt de deelnemer uitgenodigd voor een toets schriftelijke vaardigheden. Streven is om op een passend niveau (in ieder geval niet te hoog) te plaatsen: beter de basis herhalen dan de basis te missen.  

    10. Kan een klant ook tussentijds in een bestaande groep instromen?
    Iedereen start bij voorkeur aan het begin van een onderwijsperiode. Incidenteel kan een klant op A1-niveau instromen, mits alle taalvaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven) op dat niveau zijn en nog niet op A2-niveau. Het instroommoment is dan in week 5 van de onderwijsperiode.

  • Deelname en afwezigheid

    1. Kan een deelnemer vrij nemen voor familiebezoek of zelf vakantie plannen?
    Nee, dat kan niet zomaar. Bij uitzondering is het mogelijk een lesperiode over te slaan als daarin alleen NT2 gegeven wordt. Zodra er ook maatwerkvakken gevolgd worden, is het niet mogelijk een lesperiode te missen. Het advies is om familiebezoek of vakantie in de lesvrije periodes te plannen. Als dat niet mogelijk is, moet met het TSA overlegd worden.

    2. Mijn klant moet elke week op dezelfde dag een les missen, door een afspraak (bijvoorbeeld op het AZC/in een ziekenhuis). Kan dat?
    Het dringende advies is afspraken te maken op lesvrije dagen of uren. Het volgen van het onderwijs is verplicht. Elke week een dag missen is nadelig voor het leerproces. Daarom is altijd toestemming van het TSA nodig voor het verzuimen van lessen.

    3. Wat is het gevolg als een deelnemer later gaat starten of langer dan een week afwezig is?
    Het TSA hanteert een strikte presentieplicht. Als de deelnemer regelmatig of langere tijd absent is, volgt er een gesprek met de mentor over motivatie en omstandigheden. Het TSA tast dan af of de onderwijsroute nog altijd haalbaar is en maakt duidelijk wat de gevolgen van absentie kunnen zijn. De deelnemer kan een jaar vertraging oplopen. De consequentie kan ook zijn dat de deelnemer moet stoppen.

    4. Kan ik als klantbegeleider een presentielijst ontvangen? 
    Streven van het TSA is om het aan de klantbegeleider door te geven als een deelnemer meer dan vier lesdagen absent is. Een deelnemer kan een kopie krijgen van diens persoonlijke presentielijst. Het TSA verstrekt geen groepspresentielijsten aan klantbegeleiders in verband met privacyregels.

  • Onderbreking van het TSA

    1. Kan een deelnemer tussentijds het TSA onderbreken en later het traject weer vervolgen?
    Een pauze is in de meeste gevallen niet gunstig voor het (taal)leerproces. We raden het daarom af, tenzij bijvoorbeeld een taalstage in overleg met het TSA wordt gepland.
    Als het niet anders kan, is het mogelijk om in overleg tussen klantbegeleider, TSA en deelnemer een pauze in te lassen. Schriftelijke toestemming van klantbegeleider en het TSA ná dat overleg is dan noodzakelijk. De lesuren die al zijn gevolgd blijven staan.

    2. Kan de deelnemer na een pauze het TSA hervatten op zijn/haar (taal)niveau van dat moment?
    Bij terugkomst wordt gekeken wat het (taal)niveau van de deelnemer op dat moment is en in welke groep de deelnemer het TSA kan vervolgen.

    3. Wat te doen als de deelnemer weer wil gaan starten en het eerstvolgende startmoment duurt langer dan een maand?
    Als het instroommoment na de onderbreking langer dan een maand gaat duren, zal het advies zijn om in de tussentijd de stof van de vorige onderwijsperiodes te herhalen en veel taalcontact te zoeken.

    4. Moet een TSA-deelnemer stoppen als die zich bij nader inzien niet wil voorbereiden op een opleiding?
    In de meeste gevallen moet die persoon overstappen naar de B1-route. Deelnemers kunnen in sommige gevallen het NT2-traject bij de VU vervolgen.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam