Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Publicaties | Annemarie Nuwenhoud

Publicaties | Annemarie Nuwenhoud

Boeken
Nuwenhoud, A. (2024). 16. Alfabetisering. Spreken bij Alfa. Meertalig en analfabeet: zes tips voor effectief spreekonderwijs aan Alfa NT2-cursisten. In Borgesius, M. & Schoenaarts, P. (red.), Docent NT2, een vak apart. Een selectie uit het grote Les-archief. Boom NT2.

Nuwenhoud, A. (2023) Aandacht voor verschillen in non-verbale communicatie. In Uitgeverij Coutinho (red.), NT2 voor in de klas. 21 inspirerende lesideeën, p. 38-39. Coutinho.

Nuwenhoud, A. (2023) Coaching voor (Alfa)NT2-cursisten. In Uitgeverij Coutinho (red.), NT2 voor in de klas. 21 inspirerende lesideeën, p. 38-39. Coutinho.

Kurvers. J. & A. Nuwenhoud (2022). Alfabetisering. In F. Kuiken & S. Andringa (red.), Handboek Nederlands als Tweede Taal in het volwassenenonderwijs, derde, herziene druk. p. 367-401. Coutinho.

Nuwenhoud, A. (2021). Basisboek Alfa NT2. Coutinho.  

Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele Communicatie in de NT2-les. Coutinho.  

Proceedings
Nuwenhoud, A. (2018). L’approccio di My Plan. Coaching paritario per addetti alle pulizie immigrati nei Paesi Bassi. In Braddell, A. & M. Grünhage-Monetti (ed). (2018) Lingua e lavoro. I Quaderni della Ricerca 40 (pp. 226-240). Loescher Editore. [English version here]

Nuwenhoud, A. (2017). My Plan: Coaching for LESLLA learners in the Netherlands. In Sosiński, M. (ed). (2017). Literacy Education and Second Language Learning by Adults: Research, Policy and Practice (pp. 175-184). Editorial Universidad de Granada.

Nuwenhoud, A. (2015). The Red Book: a context based portfolio for non-literate immigrant language learners. In Craats, van de, I., J. Kurvers & R. van Hout 9 (Red.) (2015). Adult Literacy, Second Language and Cognition (pp. 215-233). Centre for Language Studies (CLS).

Vak- en populair wetenschappelijke tijdschriften
Kurvers, J., Prins, J., Nuwenhoud, A., Schiepers & Van Wassenbergh, V. (2024). Verwerving van diverse vormen van geletterdheid. Verslag van het 19e LESLLA Symposium (deel 2). Tijdschrift Les, jaargang 42, nummer 0.

Kurvers, J., Prins, J., Nuwenhoud, A., Schiepers & Van Wassenbergh, V. (2023). Verbondenheid als antwoord op isolement. Verslag van het 19e LESLLA Symposium (deel 1). Tijdschrift Les, jaargang 41, nummer 228, pp. 44-49.

Borgesius, M. & Nuwenhoud, A. (2022). Lofzang op homo ludens: leren door te spelen. In gesprek met deskundigen over speldidactiek. Tijdschrift Les, jaargang 40, nummer 223, pp. 10-14.

Nuwenhoud, A. (2022). Praat erover, verwijs door en laat los. Verslag van de studiemiddag Gezondheid en Taal. Tijdschrift Les, jaargang 40, nummer 201, pp. 18-22.

Berntsen, A. & A. Nuwenhoud (2021). Tijdschrift Les: een NT2-geschiedenis. Kees Galema neemt afscheid als eindredacteur. Tijdschrift Les, jaargang 39, nummer 200, pp. 28-31.

Schiepers, M. A. Jehoul, K. Dalderop, J. Kurvers & A. Nuwenhoud. (2021). Internationale inspiratie voor Alfa NT2-onderwijs. Verslag van het 17e LESLLA Symposium. Tijdschrift Les, jaargang 39, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2021). Op de vierbaansweg naar zelfredzaamheid? Navigeer door de Z-route met een portfolio. Tijdschrift Les, jaargang 39, nummer 220, pp. 40-43.

Borgesius, M. & A. Nuwenhoud (2021). Inburgering is geen bijzaak. In gesprek met de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken. Tijdschrift Les, jaargang 39, nummer 219, pp. 36-39.

Nuwenhoud, A. (2021). Diversiteitscompetentie: professioneel omgaan met verschillen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, Jaargang 29/2021, nummer 2, pp. 22-25.

Nuwenhoud, A. (2021). Langzaam is relatief. Van ongeletterd naar geletterd leren. Tijdschrift Les, jaargang 39, nummer 218, p. 18-21.

Nuwenhoud, A. (2020). Door naar B1. Over de pilot van ROC van Twente Tijdschrift Les, jaargang 38, nummer 216, p. 10-13.

Borgesius, M. & A. Nuwenhoud (2020). Een brug tussen de nieuwkomer en de gezondheidszorg. Pilot Pharos: sleutelpersonen in de taalschool Tijdschrift Les, jaargang 38, nummer 216, pp. 28-32.

Nuwenhoud, A. (2020). Het kan dus wél! Lesgeven aan alfacursisten via WhatsApp. Tijdschrift Les, jaargang 38, nummer 215, pp. 10-13.

Kuijpers, A.M. & A. Nuwenhoud. (2020). Positieve Psychologie en taalverwerving. Hoe positieve emoties het taalleren kunnen versterken. Tijdschrift Les, jaargang 38, nummer 213, pp. 46-49.

Nuwenhoud, A. (2019). De specialisatie C.1 Alfabetisering: een vak apart, of niet? In: Verhallen, S. (red). (2019). Vakwerk 13 Achtergronden van de NT2-lespraktijk, pp. 9-16, BVNT2.

Galema, K. & A. Nuwenhoud (2019). In elke golf kom je weer iets verder. In gesprek met Folkert Kuiken. Tijdschrift Les, jaargang 37, nummer 209, pp. 14-17.

Krijgsman, A. (2019). ‘Wat we nodig hebben is een didaktiek voor mensen die zowel een nieuwe taal als ook lezen en schrijven moeten leren’. Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, jaargang 18, nummer 5, pp. 22-24.

Nuwenhoud, A. (2019). Taal-naar-Keuze. Leerlingen kiezen zelf hun vreemde taal op de middelbare school. In gesprek met Karijn Helsloot. Tijdschrift Les, jaargang 37, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2018). Inclusief NT2-onderwijs; Hoe kun je dat bevorderen? In: Verhallen, S. (red). (2018). Vakwerk 12 Achtergronden van de NT2-lespraktijk, pp. 71-88, BVNT2.

Nuwenhoud, A. (2018). Spreken bij Alfa. Meertalig en analfabeet: Zes tips voor effectief spreekonderwijs aan ANT2-cursisten. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 8-11.

Nuwenhoud, A., J. Prins, J. Kurvers & W. Stockmann (2018). Het perspectief van de cursist centraal. Verslag van het 14de LESLLA Symposium. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 14-17.

Eggermont, D & A. Nuwenhoud (2018). Bij het afscheid van Bastienne Tholen: 34 jaar Les. Terug- en vooruitblik (interview). Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 28-30.

Nuwenhoud, A. (2018). De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Verslag van een internationale vakconferentie over taal op de werkvloer in Frankfurt am Main. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2018). Het Rode Boek. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik leren? Het ontstaan van de aanpak van het Rode Boek. In Galema, K, Jong, N. de & M. Borgesius (red.) Professionalisering in het devies. Bastienne Tholen & Les: 34 jaar een onafscheidelijk duo, pp. 46-49. Boom.

Nuwenhoud, A. (2018). Language for Work. Een snelstartgids voor het ondersteunen van werkgerichte taalontwikkeling. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 206, pp. 12-14.

Nuwenhoud, A. (2017). Het Language for Work-netwerk: Kennis over werkgerichte tweedetaalverwerving delen en vergroten. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2017). We leven naast elkaar, we leven niet met elkaar. Ervaringsdeskundige inburgering aan het woord. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 201, p. 14-16.

Nuwenhoud, A. (2017). Professionaliseren vanuit de leerkracht als persoon. Onderzoek naar het perspectief van de NT2-leerkracht. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2017). Inburgeringsonderwijs voor volwassenen nader beschouwd. Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, jaargang 17, nummer 1.

Nuwenhoud, A. (2017). Inburgering en NT2-onderwijs voor volwassenen: een ervaringsdeskundige aan het woord. Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, jaargang 17, nummer 1.

Nuwenhoud, A. (2016). Ik wilde het heel graag! Succesvolle LESLLA-leerders: cursisten over hun leservaringen I. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200.

Nuwenhoud, A. (2016). Kom terug zodra je wilt. Hoe houd ik mijn cursist gemotiveerd? Deel 2 visie en werkwijze van NedLes. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200.

Nuwenhoud, A. (2016). Granada: Het twaalfde LESLLA Symposium. Deel 1. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2016). Zelfgestuurd werken aan de kwaliteit van je lessen. Over een pilot docentencoaching. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0.

Nuwenhoud, A. (2009). Cultuur en Opvoeding: overzichtsstudie naar allochtone ouders en hun kinderen (recensie) Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3, pp 23-26.

Nuwenhoud, A. (2009). Ouderbetrokkenheid in de Inburgeringscursus: samenwerking met het voortgezet onderwijs? Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3, pp. 14-18.

Overige publicaties
Kaars Sijpesteijn, B. & A. Nuwenhoud (2003). Catalogus Infonedwerk: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Amsterdam: ITTA UvA, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.

Bolle, T., & Nuwenhoud, A. (2001). Catalogus Infonedwerk 2000: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Amsterdam: ITTA UvA, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam