Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Juryrapport VU Onderwijsprijzen 2023-2024

Tijdens de VU Education Day van 15 februari werden de VU Onderwijsprijzen van 2023-2024 uitgereikt. De onderbouwing van de uitslag voor elke prijs is terug te lezen in het juryrapport.

De volgende prijzen werden uitgereikt: de Masterscriptieprijs, StudenTalentprijs, Onderwijsinnovatieprijs en DocenTalentprijs. Hieronder vind je per prijs een beknopt overzicht van de shortlistkandidaten en winnaars. Wil je het complete juryrapport voor de VU Onderwijsprijzen van 2023-2024 teruglezen? Klik dan hier.

Shortlistkandidaten en Winnaars

  • Masterscriptieprijs

    Shortlistkandidaten

    • Riley Terzopoulos (BETA), met de scriptie: Towards cervical cancer elimination: An exploration into the global variation of HPV vaccination programs and coverage.

      Riley onderzocht in haar scriptie hoe besluitvorming rondom vaccinatiebeleid de vaccinatiegraad tegen het HPV-virus heeft beïnvloed. Riley kwam erachter dat maar weinig landen de vaccinatiegraad van 90% halen. Ze voerde een uitvoerig globaal beleidsonderzoek uit en koppelde belangrijke beslissingen op beleidsniveau aan impact op de vaccinatiegraad. Ze organiseerde in samenwerking met belangrijke vrouwengezondheidsorganisaties workshops en informele bijeenkomsten om haar research te ontwerpen en de resultaten te dissemineren. Haar onderzoek leverde aanbevelingen op voor verder onderzoek naar en verbetering van HPV-vaccinatieprogramma’s.

    • Anna Barquinero Campodarve (FGB), met de scriptie: Promoting LGBTQ+ Healthcare Accessibility: A Social Psychology Study from the Perspective of Patients and Practitioners.

      Anna verkende in haar scriptie de aan gezondheidszorg gerelateerde discriminatie tegen leden van de LGBTQ+-gemeenschap, en onderzocht daarin zowel de ervaringen van patiënten als die van gezondheidszorgprofessionals. Het onderzoek van Anna leverde enerzijds hele concrete aanbevelingen op waarmee zowel op beleids- als op praktijkniveau de toegankelijkheid en kwaliteit van de gezondheidszorg voor LGBTQ+-patiënten vergroot kan worden. Anderzijds legt Anna in haar scriptie een mooie basis voor toekomstig onderzoek over dit onderwerp, met name naar de barrières die in de gezondheidszorg opgeworpen worden tegen mensen die zich op een bepaalde manier identificeren, en de intersectionaliteit van minderheden.

    • Megan van der Vorst (FSW), met de scriptie: The Lockdown Aftermath: Organizational trauma and healing in the aftermath of a slow-burning crisis.

      Megan onderzocht in haar scriptie de langetermijneffecten van de coronapandemie op Nederlandse middelbare scholen. Ze voerde een etnografisch onderzoek uit onder een groep middelbare scholieren en docenten, waarin ze het theoretische concept organizational trauma/healing centraal stelt. Het onderzoek van Megan laat zien dat, ondanks het gegeven dat de samenleving op praktisch niveau terug is naar het ‘oude normaal’, de effecten van de pandemie op sociaal en psychisch niveau nog steeds doorijlen. Met haar bevindingen geeft Megan handvatten aan ouders, leerkrachten en beleidsmedewerkers om tegenwicht te bieden aan de nasleep van de coronapandemie.

    Winnaar: Riley Terzopoulos (BETA)

    De Leescommissie Masterscriptieprijs prijst de scripties van Riley, Anna en Megan om verschillende redenen.

    Bij Riley vond de jury het indrukwekkend dat haar scriptieonderzoek als wetenschappelijk artikel is gepubliceerd. Sterk is ook dat Riley zelf op basis van World Health Organization-gegevens een eigen database heeft gemaakt, en dat ze data uit veel verschillende landen en regio’s data heeft verzameld. Bovendien komen er verrassende resultaten uit het onderzoek die tot beleidsveranderingen kunnen leiden.

    De Leescommissie vond het heel waardevol dat er in het scriptieonderzoek van Anna een research gap omtrent ervaringen met discriminatie in de gezondheidszorg wordt aangetoond, en dat Anna deze research gap op een creatieve wijze aanvult door onderzoek te doen naar minderheden. Daarnaast zijn er twee studies gedaan en vat het onderzoek heel goed de data samen. Ook de poweranalyse die Anna voorafgaand aan haar onderzoek heeft uitgevoerd werd door de commissie zeer op prijs gesteld.

    De Leescommissie vond het onderwerp en de vraagstelling van het scriptieonderzoek van Megan bijzonder origineel, interessant en zinvol. De scriptie valt op door het innovatieve en creatieve gebruik van verschillende onderzoeks- en verslagleggingsmethoden, zoals theatertechnieken en videomateriaal. De scriptie is bovendien geschreven in uitstekend Engels en levert maatschappelijk waardevol advies op.

    Na discussie en afweging van de criteria kwam de Leescommissie tot de conclusie dat de scriptie van Riley er bovenuit springt door de overall kwaliteit van het onderzoek op zowel inhoudelijk als methodologisch vlak, en de verrassende resultaten die het onderzoek heeft opgeleverd. De Leescommissie heeft daarom besloten om de VU Masterscriptieprijs van 2023-2024 aan Riley Terzopoulos toe te kennen.

  • StudenTalentprijs

    Shortlistkandidaten

    • Mylène Brown-Coleman (BETA)

    Mylène volgt de bacheloropleiding Artificial Intelligence aan de Faculteit der Bètawetenschappen. Mylene heeft zich tijdens haar studie hard gemaakt voor de veiligheid en inclusie van vrouwelijke studenten binnen de afdeling Computer Science. Daartoe organiseerde ze twee jaar achter elkaar met succes het hackathon-evenement Hack4Her, waaraan in totaal meer dan 150 studenten hebben deelgenomen. Daarnaast is ze medeoprichter en bestuursvoorzitter van de diversiteitscommissie voor studievereniging STORM, en zette ze zich ook via andere projecten binnen de VU in voor diversiteit op de campus. De jury prijst Mylene om haar veerkracht, doorzettingsvermogen en activisme.

    • Vlad Cursaru (BETA)

    Vlad volgt de masteropleiding Software Engineering & Green IT aan de Faculteit der Bètawetenschappen. Vlad heeft zich tijdens zijn studie aan de VU met een ongelofelijke hoeveelheid werk als student-assistent onmisbaar gemaakt voor zijn medestudenten en docenten. In een tijdsspanne van 3 jaar was hij voor twaalf vakken binnen Computer Science student-assistent en heeft hij in totaal meer dan 1.000 VU-studenten geholpen en onderwezen. Hij ontwikkelde bovendien automatiserings- en administratietools voor twee grootschalige vakken, waardoor docenten meer tijd konden steken in lesgeven. De jury prijst Vlad om zijn vrolijke en positieve houding, zijn werkethos en zijn duidelijke passie voor onderwijs.

    • Lotte Witké (SBE)

    Lotte volgt de bacheloropleiding Econometrics & Operational Research aan de School of Business and Economics. Tijdens haar studie was Lotte een jaar lang bestuursvoorzitter van studievereniging Kraket, en startte ze haar eigen onderneming: LotteLeert. Sinds 2021 deelt Lotte via haar TikTok- en Instagram-accounts tips over leren en studeren met haar achterban van bij elkaar zo’n 126.000 volgers. In augustus 2023 publiceerde ze haar boek Nooit meer een onvoldoende, waarin ze scholieren en studenten motiveert om het uiterste uit zichzelf en hun studie te halen. De jury prijst Lotte om haar ondernemerschap en vermogen om haar enthousiasme voor leren over te brengen op anderen.

    Winnaar: Lotte witké

    Aangezien alle drie de shortlistkandidaten op hun eigen unieke manier aan de criteria voldoen, was het moeilijk om meteen een duidelijke winnaar aan te wijzen. Om tot een doorslaggevend besluit te kunnen komen heeft de jury daarom vooral gekeken naar het niveau van de impact die de shortlistkandidaten hebben gehad. Na bedachtzame overweging kwam de jury tot de volgende conclusie. Hoewel Vlad en Mylène een enorme positieve invloed hebben kunnen uitoefenen op de Faculteit der Bètawetenschappen, heeft Lotte met 126.000 volgers op sociale media en de publicatie van haar boek op een breder, maatschappelijk niveau een verschil kunnen maken. De jury ziet in haar een studentenboegbeeld dat het plezier van leren kan overbrengen op een doelgroep die voor de VU doorgaans lastig te bereiken is. De jury heeft daarom besloten om de StudenTalentprijs van 2023-2024 aan Lotte Witké toe te kennen.

  • Onderwijsinnovatieprijs

    Shortlistkandidaten

    • Het team van Ana Clara Cassanti (BETA), met het project Diversity and Inclusion a s a means ofa safe learning environment within Earth Sciences and BETA programmes.

    Teamleden: Ana-Clara Cassanti, Marleen de Ruiter, Anoek van Tilburg, Castille Jacquet, Ella Farmer, Gerica de Rubertis, Jasmijn Golyardi, Jonathan Leggett, Shivalika Madgulkar, Zoe Aldrich.

    Ana-Clara Cassanti is als docent verbonden aan de afstudeerrichting Global Environmental Change and Policy (GECP) van het masterprogramma Earth Sciences. Ze startte met het Diversity and Inclusion-project om de zorgen van haar studenten over diversiteit en inclusie binnen de opleiding te adresseren. De eerste fase van het project is inmiddels afgerond. In deze fase identificeerde het team van Cassanti door een originele toepassing van het Mixed Classroom-model met uitgebreide vragenlijsten de meest urgente issues onder studenten en docenten. Dit leverde inzichten op die door studentenwerkgroepen werden vertaald naar concrete aanbevelingen voor succesvolle verbetering van het onderwijs bij GECP. Om fase 1 af te sluiten werd DIVES (Diverse and Inclusive Values for Earth Sciences) opgericht, een studentencollectief dat op het gebied van diversiteit en inclusie als adviesorgaan functioneert voor de staf van Earth Sciences. Het team gaat nu fase 2 in, waarin het zich zal gaan richten op institutionalisering en de uitbreiding van het project naar andere opleidingen binnen het Institute for Environmental Studies.

    • Het team van Joris Koene (BETA), met het project Digital anatomy: the anatomy lesson of the future.

    Teamleden: Joris Koene, Elloha Taizaj, Mieke Roth, Sander van Iersel, Tim de Visser, Yumi Nakadera, Wouter van der Vegt.

    Joris Koene is als docent verbonden aan de bacheloropleiding Biologie bij de Faculteit der Bètawetenschappen. Traditionele anatomielessen in het snijlokaal staan onder druk door de afnemende beschikbaarheid van docenten en onderwijsruimtes, toenemende studentenaantallen en ethische bezwaren. Om deze problemen het hoofd te bieden startte Joris met financiële steun vanuit de faculteit het pilotproject SLAB. In dit pilotproject werd de inhoud van een praktijkles over de anatomie van de poelslak naar een instructievideo omgezet, welke ter ondersteuning werd voorzien van een digitaal 3D-model. Het succes van deze pilot moedigde Joris aan om een voorstel te schrijven waarin de leermodule over de poelslak wordt uitgebreid naar een bibliotheek met digitale, interactieve en modulaire anatomielesmaterialen voor een breed scala aan soorten.

    • Het team van Margot Stroeken (FSW), met het project Sociale Wetenschappen Loopbaan Mentoraat.

    Teamleden: Margot Stroeken, Marina de Regt.

    Margot Stroeken is als Career Officer verbonden aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen. De faculteit constateerde in de afgelopen jaren dat hun programma’s door studenten laag werden gewaardeerd op het gebied van aansluiting op de arbeidsmarkt. Margot wist uit ervaring echter dat alumni van Sociale Wetenschappen wel degelijk op interessante werkplekken terechtkomen. De faculteit en Career Services sloegen daarom de handen ineen voor een pilotproject binnen de masteropleiding Social and Cultural Anthropology. Het betreft een mentoraatproject dat zich richt op het ontwikkelen van een buddynetwerk van alumni voor sociale wetenschappers. Het project heeft als doel om het studentenperspectief op de arbeidsmarkt te verbreden, studenten te leren communiceren met het beroepenveld en relaties met alumni actief te benutten. Bij succes heeft het team van Stroeken plannen om het pilotproject uit te breiden naar andere opleidingen van FSW.

    • Het team van Amanda Porter (SBE), met het project IBA Lab.

    Teamleden: Amanda Porter, Christer Guldemond, Jet Vink, Laura Nino.

    Amanda Porter is als docent verbonden aan de KIN-groep van de School for Business and Economics. Na de coronapandemie constateerde de faculteit dat er een impuls moest worden gegeven aan innovaties die de duurzaamheid en flexibiliteit van het onderwijs bij SBE vergroten. Een uitgebreide inventarisatie van de specifieke behoeftes binnen SBE resulteerde in de oprichting van het project IBA Lab. IBA Lab behelst 2 met elkaar verbonden keuzevakken uit het 2e jaar van de bacheloropleiding International Business Administration. In deze keuzevakken worden studenten gekoppeld aan externe stakeholders met een maatschappelijke hulpvraag. In het project staat één onderwijsruimte centraal waar docenten en studenten samen vormgeven aan het onderwijs. In dit ‘lab’ mogen docenten in een veilige omgeving nieuwe onderwijsideeën uittesten en krijgen studenten de kans om een maatschappelijk verantwoorde onderneming op te zetten. Het IBA Lab-team wil de komende tijd gaan investeren in het verkrijgen van een toegewijde onderwijsruimte, het ontwikkelen van een veilig en toegankelijk digitaal platform, en het trainen van docenten.

    Winaars: de onderwijsteams van Ana-Clara Cassanti (BETA) en Joris Koene (BETA)

    De jury kwam tot de conclusie dat de projectvoorstellen van Ana-Clara Cassanti en Joris Koene er bovenuit sprongen vanwege de duidelijke, concrete manier waarop ze het innovatieve karakter, de opschaalbaarheid en de aansluiting op de VU Onderwijsvisie van hun projecten onderbouwden.

    Bij het team van Ana-Clara Cassanti was de jury zeer te spreken over de potentiële opschaalbaarheid van het project, en het feit dat studenten dankzij het project actief bij curriculum- en onderwijshervorming worden betrokken. De werkwijze van het Diversity and Inclusion-project is bij Earth Sciences succesvol gebleken, en kan met maatwerk relatief gemakkelijk worden overgenomen door andere opleidingen binnen de Faculteit der Bètawetenschappen (en misschien op den duur zelfs binnen de andere VU-faculteiten). Het project sluit bovendien naadloos aan op het diversiteitsspeerpunt van de VU.

    Bij het team van Joris Koene was de jury prettig verrast door de innovatieve manier waarop het project animatie- en 3D-technieken inzet om de inhoud van anatomielessen te verrijken, en tegelijkertijd ook de praktische problemen en ethische bezwaren omtrent dissectie te verlichten. Bovendien vond de jury het erg nobel dat het Digital Anatomy-team voornemens is om de leermodules in de toekomst via verschillende kanalen beschikbaar te maken voor een breed publiek van studenten, scholieren, docenten en wetenschappers. Daarmee sluit het project direct aan op de VU kernwaarde: open.

    Om bovenstaande redenen heeft de Onderwijsinnovatiejury besloten om de Onderwijsinnovatieprijs van 2023-2024 toe te kennen aan de onderwijsteams van Ana-Clara Cassanti en Joris Koene.

  • DocenTalentprijs

    Shortlist candidates

    • Atze van der Ploeg (Faculty of Science)

    …teaches computer science at the Facultyof Science. He has seen his programme grow significantly over the last years and now frequently teaches multiple-hundred students simultaneously. Students laud him for providing engaging, understandable and comprehensive lectures in which Atze makes use of innovative techniques to engage students and make the challenging and dense subjects fun. Additionally he plays a role in coordinating the many TA’s that support him in keeping 600-student courses running.

    • Lubna Medema-Baroud (Faculty of Law)

    …teaches law at the Facultyof Law. First year law students are told to make sure to enrol for Lubna’s workgroups if possible because they are most engaging and interesting due to Lubna’s narrative way of teaching. She makes sure that students experiencethe course matter by making them act out scenarios or drawing on her extensive experience as an attorney and judge to provide interesting examples. Her lectures too do not disappoint; she fills the large halls with attributes and role play, turning the benches into a true courtroom.

    • Marc Schauten (School of Business and Economics)

    …teaches finance at the School of Business and Economics. Walking through the VU’s halls at 9 in the morning you might find empty lecture halls, reportedly Marc’s classes do not suffer from this ailment. His highly personal way of teaching, including personal anecdotes and relatable and recognisable examples, motivates students to continue coming to his classes. He manages to make the abstract and impersonal subject matter tangible and relatable while utilising blended learning to encourage a deeper understanding of the world and subject matter.

    The winner: Atze van der Ploeg (Faculty of Science)

    The jury had an incredibly difficult time making a choice, but ended up deciding to crown Atze as mostdeserving of the prize. His enthusiasm and personality was extremely engaging and his frequent use of innovative tools such as those from the ‘blended learning toolbox’. His easy-going and understandable way of answering questions and sheer ability to explain highly complex computer science issues to the relatively layman jury while showing the relevancy of the subject matter proved the deciding factors tosway the vote in his favour.

Misschien ben je hier ook naar op zoek?