In ons onderzoeksjaar moedigen we je aan om door te bouwen op thema’s die jou het meest bezig houden als professional en die op een gestructureerde manier uit te werken in een onderzoek. Dat kan een hele persoonlijke naar binnen gerichte vraag zijn (bijv. “hoe leer ik als coach om uit de advies-stand te blijven”) maar ook een naar buiten gerichte vraag over een klant of organisatie waarmee je werkt (“hoe krijgen we dit team weer op de rit”) of een meer algemene vraag over coaching (“welke thema’s kun je tegenkomen bij het coachen van een beginnend bestuurder”).
De keuze voor en de inkadering van de (initiële) onderzoeksvraag wordt in principe bepaald door 4 factoren:
1. waar krijg ik energie van/waar lig ik wakker van?
2. hoe kan ik/wil ik het handelingsperspectief of de kennis van mij of mijn coachee/team verbreden/verdiepen?
3. wat is haalbaar binnen de beperkte beschikbare tijd?
4. welke onderzoeksbenadering/filosofie past bij mijn persoonlijke doelen bij het afronden van deze opleiding (zie hieronder)?
Kwalitatief onderzoek: introductie
Ongeacht de specifieke onderzoeksvraag heeft het onderzoek dat wij begeleiden in het onderzoeksjaar 3 verschillende doelstellingen.
- het eigen handelingsperspectief te verbreden/verdiepen
- het handelingsperspectief van een coachee of een team te verbreden
- Kennis en ervaringen te delen om collega’s in het vak te inspireren
Kwalitatief onderzoek leunt sterk op de (positivistische) natuurwetenschappelijke manier van onderzoek, die erop gericht is om algemeen geldende uitspraken te doen en algemeen geldende kennis te genereren. In andere woorden, er is een sterke focus op de externe validiteit en reproduceerbaarheid van het onderzoek (sterke nadruk op doelstelling 3).
Bij kwalitatief onderzoek kiezen we ervoor om meerdere bronnen aan te reiken i.p.v. een leeswijzer voor een enkel boek. De belangrijkste reden hiervoor is dat kwalitatief onderzoek een vrij gangbare onderzoeksmethode is die vrijwel altijd wordt besproken binnen het bredere kader van onderzoeksmethoden. Zo ook in het boek “Basisboek Kwalitatief Onderzoek” van Baarda et al. Hoewel dit boek dus niet uitsluitend ingaat op interviews als onderzoeksmethode, is het wat ons betreft wel een goed naslagwerk om tijdens het onderzoeksjaar bij de hand te houden.
Individuele begeleiding
Tussen elke workshop wordt maximaal één bilateraal consultatiegesprek van ca. 60 minuten gepland met elke deelnemer en supervisor. Doorgaans zijn deze gesprekken het meest effectief als er voorafgaand aan het gesprek subonderdelen van het verslag zijn ingeleverd (bijv. de interview guidelines of een ruwe “methode” sectie). Dit helpt niet alleen om vroegtijdig te beginnen met schrijven, maar ook om in een vroeg stadium gericht feedback te krijgen op (onderdelen van) het verslag.
Workshops
Gedurende het jaar vinden 4 workshops plaats. Tijdens deze workshops komen de verschillende fases van het ontwerpen, uitvoeren en vastleggen van onderzoek aan bod. Deze workshops zijn interactief: je krijgt niet alleen informatie aangereikt, maar wordt ook uitgedaagd om die informatie toe te passen op jouw eigen onderzoek. Er is veel ruimte voor uitwisseling met docenten en medestudenten.
Workshop 1
- Onderwerpen: Algemene Introductie & kennismaking a.d.h.v. uitwisseling onderzoeksvragen, Onderzoeksmofelijkheden, Planning & deadlines, Verkenning opbouw theoretisch kader/sensitizing concepts
- Beoogd resultaat: Vaststellen/aanscherpen thema/onderzoeksvraag, Keuze kunnen maken passende onderzoeksbenadering, Verdelen deelnemers/begeleiders op basis van onderwerp/benadering, Deelnemers zijn zich bewust van het belang van verzamelen data en starten daar direct mee, Deelnemers zijn zich bewust van de noodzaak om hun onderzoek theoretisch in te kaderen (mede afhankelijk van gekozen benadering)
- Periode: september 2025
- Docenten: Sylvia, Katie & Ernst
Workshop 2
- Onderwerpen: Updates & Uitwisseling, Dataverzameling met onderzoeksvragen (en dataverwerking) in het achterhoofd, Databronnen, Interviews hoe/wat, Start codering
- Beoogd resultaat: Deelnemers zijn zich bewust van de databronnen die ze kunnen en moeten gebruiken bij het onderzoek, Deelnemers verzamelen data met de dataverwerking in het achterhoofd en blijven tegelijkertijd "open" staan, Deelnemers worden zich opnieuw bewust van de eindcriteria
- Periode: november 2025
- Docenten: Katie & Sylvia
Workshop 3
- Onderwerpen: Updates & Uitwisseling, Dataverwerking, Memberchecks (met de overige deelnemers), Van data naar paper
- Beoogd resultaat: Deelnemers doen hands-on ervaring op met het coderen en reduceren van data, Deelnemers gaan met elkaar in gesprek over hun resultaten, Deelnemers leren over IMRAD en de ABT structuur voor verhaalvertelling
- Periode: maart 2026
- Docenten: Ernst & Sylvia
Workshop 4
- Onderwerpen: Presentatie (voorlopige) resultaten & feedback, Vervolg schrijven, Vrije ruimte
- Beoogd resultaat: Deelnemers ontvangen feedback die ze kunnen gebruiken voor de verslaglegging, Inspelen op wensen & vragen deelnemers
- Periode: mei 2026
- Docenten: Katie, Ernst & Sylvia
Kern Literatuur
- Baarda, D. B., Bakker, E., Boullart, A., Julsing, M.(2021). Basisboek Kwalitatief Onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek (4e druk). Groningen, Nederland: Noordhoff Uitgevers B.V.
- Gioia, D., Thomas, J., Clark, S.M., & Chittipeddi, K. (1994). Symbolism and Strategic Change in Adademia: The Dynamics of Sensemaking and Influence. Organization Science, Vol.5. No. 3, August, pp. 363-383.
- Gioia, D. A., Corley, K. G., & Hamilton, A. L. (2013). Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology. Organizational Research Methods, 16(1), 15– 31.
- Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research (1st ed.). Routledge.
- Jacob, S. A., & Furgerson, S. P. (2018). Writing Interview Protocols and Conducting Interviews: Tips for Students New to the Field of Qualitative Research. The Qualitative Report, Volume 17, Issue 42.
- https://paperity.org/p/82001905/writing-interview-protocols-and-conducting-interviews- tips-for-students-new-to-the-field
- Lange, D. and Pfarrer, M. (2016), Editors Comments: Sense and Structure -The Core Building Blocks of an AMR Article, Academy of Management Review, Vol. 42, N.3. pp. 407- 416
- https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amr.2016.0225
- Video clips ‘Theorizing from Qualitative Data’ van Davide Ravasi, University College London: Case study
- Gioia Methodology https://www.youtube.com/watch?v=YIeo65NgIvY *** Theorizing https://www.youtube.com/watch?v=cxH_AFIWvdo