Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotiebeurzen voor leraren

Delen
12 juni 2025
Drieëntwintig docenten hebben de Promotiebeurs voor leraren ontvangen. Met de beurs krijgen leraren de kans zich verder te ontwikkelen en de aansluiting tussen universiteiten en scholen te versterken. Vier daarvan zullen promotieonderzoek aan de VU doen.

Wat is voor jou wezenlijk belangrijk? Een onderzoek naar het op hermeneutisch-communicatieve wijze vergroten van de aandacht voor levensbeschouwelijke vorming en de zingevingsvragen van kinderen in het basisonderwijs.
Carolina Blanken – Bolk, Saxion Hogeschool
In de huidige tijd van ideologische verscheidenheid en toenemende eenzaamheid, zijn mensen op zoek naar zingeving en verbinding. Tegen deze achtergrond is ruimte creëren voor zingevingsvragen, op een manier die levensbeschouwelijke diversiteit als inspirerend uitgangspunt neemt, juist nu belangrijk. Tegelijkertijd ervaren leraren in het basisonderwijs belemmeringen bij het verzorgen van levensbeschouwelijke onderwijs, waardoor er steeds minder aandacht is voor zingevingsvragen van kinderen in hun klas. Dit onderzoek concentreert zich op de vraag wat werkzame principes zijn van professionaliseringsaanbod dat leraren ondersteunt om, op hermeneutisch-communicatieve wijze, ruimte te creëren voor levensbeschouwelijk onderwijs en de zingevingsvragen van kinderen.
Blanken wordt begeleid door Gerdien Bertram-Troost en Peter-Ben Smit.

De rol van kijkgedrag in de motorische ontwikkeling van kinderen
Bente van Dijk, De Haagse Hogeschool (HHS) 
Fundamentele motorische vaardigheden (FMS) nemen wereldwijd af bij kinderen. Er is helaas een gebrek aan effectieve aanpakken voor leerkrachten bewegingsonderwijs om deze achteruitgang te corrigeren. Het doel van dit project is FMS te verbeteren door kijkgedrag van kinderen te optimaliseren. Met behulp van eye-trackingtechnologie wordt onderzocht welke motorische vaardigheden worden beïnvloed door kijkgedrag en hoe dit gedrag zich ontwikkelt bij kinderen van 4-8 jaar. Aan de hand van de Delphi-methode en longitudinaal onderzoek worden diepgaande inzichten verkregen. Op basis van deze wetenschappelijke inzichten worden praktische interventies ontwikkeld die leerkrachten ondersteunen bij het verbeteren van motorische vaardigheden bij jonge kinderen.

Het Onuitgesprokene Interpreteren: Contrafactische Historische Redenering voor de Reconstructie van Vroegchristelijk Heterodox Denken met Behulp van "Large Language Models"
Andrew Elrod, HZ University of Applied Sciences
Dit project gebruikt geavanceerde kunstmatige intelligentie, met name large language models (grote taalmodellen), om de verloren ideeën van vroegchristelijke "ketterse" (oftewel "rebelse") denkers zoals Marcion van Sinope te reconstrueren. Deze figuren zijn vaak alleen bekend via de vijandige geschriften van hun tegenstanders. Door AI te trainen als "synthetische theologen," genereren we plausibele interpretaties van hun overtuigingen. Dit werpt licht op de diversiteit van het vroege christendom en hoe gemarginaliseerde stemmen door de geschiedenis heen behandeld zijn. Het project creëert tools en richtlijnen voor het verantwoord gebruiken van AI in historisch en theologisch onderzoek.

Jonge mannelijkheid en seksueel burgerschap: de invloed van de manosfeer binnen Nederlandse hogeronderwijsinstellingen
Ola Plonska, Hogeschool van Amsterdam 
Dit onderzoek onderzoekt hoe jonge mannen narratieven uit de online manosfeer interpreteren en hoe deze de constructie van hun seksueel burgerschap beïnvloeden. De manosfeer, gekenmerkt door hypermasculiene ideologieën, speelt een belangrijke rol in houdingen rondom gender en seksualiteit bij mannen van 18 - 25 jaar. Met een etnografische benadering, via digitale etnografie, klasobservaties en interviews, wordt de relatie tussen digitale discoursen en offline gedrag binnen hogeronderwijsinstellingen in Amsterdam en Den Haag verkend. Daarbij wordt de sociaal-culturele impact van online misogynie op identiteiten en interacties van jonge mannen onderzocht, evenals hiaten in theorieën over seksueel burgerschap en genderdynamiek in het onderwijs.
Plonska wordt begeleid door Annemie Halsema en Younes Saramifar.

In totaal is ruim 5,1 miljoen euro toegewezen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt tot en met 2026 jaarlijks 9 miljoen euro beschikbaar voor de promotietrajecten. Lees verder op de website van NWO.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam