Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Meer ruimte voor vragen en twijfels over vaccinatie op het consultatiebureau

Delen
9 februari 2025
Tijdens gesprekken op het reguliere consultatiebureau delen ouders nauwelijks hun vragen of zorgen over vaccinatie, ook niet wanneer zorgverleners erom vragen, blijkt uit onderzoek van taal- en communicatiewetenschapper Robert Prettner.

“De gesprekken zijn erop gericht om snel de vaccinatiebereidheid van ouders te achterhalen en bieden weinig ruimte voor een diepgaand gesprek. Zelfs open vragen, zoals: “Hoe staan jullie tegenover vaccinaties?” worden door ouders meestal opgevat als een verzoek om een keuze te maken: wél of niet vaccineren. Ouders kunnen dan vaak niet meer hun vragen stellen of twijfels uiten.” Een door Prettner en zijn team ontwikkelde communicatietraining voor zorgverleners moet hierin verandering brengen.

Rijksvaccinatieprogramma

Het vertrouwen in het rijksvaccinatieprogramma, positieve opvattingen over kindervaccinatie en de vaccinatiegraad laten een dalende trend zien. Prettner constateert dat dit thema de samenleving bezighoudt. “Het raakt mensen diep. Het gaat over vertrouwen, gezondheid, keuzevrijheid en ouderschap. Dit maakt het een voortdurende bron van polarisatie. Tussen zorgprofessionals en burgers, maar ook tussen vrienden of familieleden.”

Prettner ziet dan ook een belangrijke rol weggelegd voor consultatiebureaus. “Gesprekken op het consultatiebureau zijn cruciaal om een vertrouwensbasis met zorgverleners op te bouwen en te onderhouden. Het is een unieke kans om ouders goede informatie te bieden en zorgen of vragen te bespreken.”

Dat ouders hun zorgen en vragen over vaccinaties op het reguliere consultatiebureau niet delen betekent volgens Prettner niet dat die behoefte er niet is: ”Dat blijkt onder andere uit gesprekken die op antroposofische consultatiebureaus gevoerd worden.”

Echte gesprekken

Tijdens het onderzoek analyseerde Prettner 90 video-opnames van gesprekken op het consultatiebureau. “Door échte gesprekken te analyseren, kan op nauwkeurige wijze worden achterhaald of, hoe en wanneer gesprekstechnieken een bepaald doel bereiken. Je kunt hierbij denken aan het verstrekken van informatie, het uitlokken van vragen, of het weerleggen van misinformatie. Het bleek dat veel gesprekstechnieken ouders bijna geen ruimte gaven hun zorgen over vaccinaties te delen of hierover vragen te stellen. Vaak zonder dat de vragenstellers hier erg in hadden.”

Communicatietraining

Prettner: “Deze bevindingen hebben we vertaald naar een communicatietraining voor zorgverleners die gesprekken over vaccineren met ouders voeren. Gesprekken waar ruimte is voor informatie, vragen en twijfels. In de nabije toekomst zal worden onderzocht in hoeverre deze communicatietraining daadwerkelijk de vaccinatiebereidheid en het vertrouwen in de zorgverlener kunnen verhogen.”

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam