“Ik ben super trots dat onze onderwijsvernieuwing tot ver voorbij de grenzen van onze eigen universiteit wordt gezien en gewaardeerd. We blijven inzetten op een bruisende ‘leercultuur’ waarin er oog is voor ieders unieke kwaliteiten en ruimte voor vernieuwen, uitproberen, reflecteren, interacteren en bovenal jezelf zijn in relatie tot de diverse teams waarbinnen je je beweegt”, aldus rector magnificus Jeroen Geurts.
Erkennen en Waarderen
De uitdagingen van deze tijd vereisen een hechte samenwerking tussen wetenschappers met diverse achtergronden en vaardigheden. Als universiteit vindt VU Amsterdam het belangrijk om ruimte te bieden voor deze verschillende talenten en om hun unieke bijdragen aan zowel onderzoek als onderwijs te erkennen en te waarderen. Het CTL (Centre for Teaching & Learning) van de VU speelt hierbij een actieve rol door ontwikkelmogelijkheden voor docenten te bieden, zodat zij de kans krijgen hun expertise en creatieve aanpak verder te ontwikkelen. Ook wereldwijd gaat veel aandacht uit naar het anders erkennen en waarderen van academici. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen en te kijken naar ‘best practices’ in het onderwijs is onder leiding van onderzoeker Ruth Graham een wereldwijd omvangrijk onderzoek gestart naar onderwijscultuur, waaraan ook de VU deelneemt.
Honingraatmodel
Eén van de als bijzonder aangemerkte initiatieven in Graham’s onderzoek is het ‘Honingraatmodel’ van het CTL van de VU. Dit model stelt docenten in staat om professionaliseringstrajecten te kiezen die passen bij hun specifieke situatie en leervraag, en om deze trajecten te overzien in het brede perspectief van hun continue ontwikkeling. Hierdoor kunnen zij hun eigen ontwikkelpad uitstippelen. Als pionier op dit gebied heeft VU CTL, onder leiding van directeur Janneke Waelen, samengewerkt met Graham en vertegenwoordigers van meer dan 120 universiteiten om inzichten te delen en benaderingen te verfijnen voor het erkennen van onderwijsbijdragen.
De resultaten van Graham’s onderzoek zijn beschikbaar gesteld en dienen als hulpmiddel om systemen voor het erkennen van onderwijs te verbeteren. Ook kunnen de resultaten helpen bij het creëren van waardevolle en impactrijke loopbaanmogelijkheden voor docenten, gericht op onderwijsontwikkeling.
Benieuwd naar het honingraatmodel en het VU Centre for Teaching & Learning? Bezoek de website.
Internationale erkenning voor VU Centre for Teaching & Learning
20 januari 2025
De Vrije Universiteit Amsterdam is als elfde universiteit geëindigd in een wereldwijd onderzoek naar het erkennen en waarderen van universitair onderwijs, en de effecten hiervan. De studie werd geleid door gerenommeerd onderwijs innovator en onderzoeker Ruth Graham.