Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Genetica wijst uit: kinderen met ADHD lopen een groter risico op leerproblemen

Delen
18 maart 2025
De erfelijke aanleg voor ADHD overlapt met aanleg voor dyslexie en dyscalculie. Dit gedeelde genetische risico is de reden dat leerlingen met ADHD vaker moeite hebben met lezen, spelling, en rekenen. De studie onder 20.000 Nederlandse kinderen werd geleid door psychologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.

Dyslexie en dyscalculie
Uit het onderzoek, gepubliceerd in Psychological Science, blijkt dat 37% van de kinderen met ADHD ook nog dyslexie of dyscalculie heeft. De leerproblemen komen niet dóór ADHD, maar doordat de erfelijke aanleg op ADHD ook het risico verhoogt op problemen met lezen, spelling, en rekenen. Kinderen met ADHD hebben vaak moeite om zich te concentreren en kunnen erg druk en impulsief zijn. Kinderen met dyslexie hebben moeite met spelling en snel en vlot lezen; kinderen met dyscalculie met rekenen en wiskunde.

Erfelijkheid
Dit onderzoek toont aan dat de overlap tussen deze aandoeningen niet het gevolg is van de ene aandoening die de andere veroorzaakt, maar eerder van gedeelde genetische risicofactoren. “Onderwijs is van cruciaal belang voor het leren van lezen, spellen, en rekenen. Ondanks goed onderwijs verschillen kinderen in hoe makkelijk ze deze vaardigheden oppikken. Die onderlinge verschillen komen voor driekwart door genetische aanleg,” aldus hoofdonderzoeker Elsje van Bergen van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Juist kinderen met aanleg voor bijvoorbeeld dyslexie moeten we extra goed onderwijs geven.”

Remedie
Deze bevindingen hebben belangrijke implicaties voor het onderwijs en de klinische praktijk. Het lijkt er namelijk op dat het behandelen van ADHD op zichzelf waarschijnlijk geen verbetering van schoolse vaardigheden oplevert. Omgekeerd zal de behandeling van een leerstoornis zoals dyslexie niet per se ADHD-symptomen verminderen. “Dus, een remedie voor het ene is niet een remedie voor het andere”, vertelt medeonderzoeker Kees-Jan Kan van de Universiteit van Amsterdam.

Tweelingen
Het onderzoek vond plaats onder deelnemers van het Nederlands Tweelingen Register: tweelingkinderen tussen de 7 en 10 jaar, en hun broers, zussen, ouders, en leerkrachten. Eeneiige tweelingen lijken meer op hun tweelingbroer- of zus dan twee-eiige tweelingen. Niet alleen in uiterlijk, maar ook in ADHD gedrag en schoolse vaardigheden. Eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, terwijl twee-eiige tweelingen gemiddeld 50% van hun DNA delen, net als gewone broers en zussen. Deze informatie gebruikten de onderzoekers in hun berekeningen.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam