Ook krijgen ze ondersteuning bij hun eerste stappen richting ondernemerschap door het Faculty of Impact coachingstraject. Zo helpt het programma academici op pad om maatschappelijke en / of economische impact te genereren op basis van hun onderzoek. Bij de 2024 ronde stonden de thema’s Landbouw, water en voedsel en Circulaire Economie centraal. De meeste fellows gaan dan ook op deze thema’s aan de slag.
‘The Happy Bar’: A functional Food Product to improve Mood and Behaviour through the Gut-Brain Axis
Er is een dringende noodzaak om de wereldwijde toename van depressie en angst aan te pakken. Beide aandoeningen verminderen de kwaliteit van leven van individuen en leggen een zware financiële last op de samenleving. Recente studies hebben een sterke verbinding aangetoond tussen het darmmicrobioom en de geestelijke gezondheid. Uit data van grote cohorten van meer dan 1.000 mensen blijkt dat een specifieke darmbacterie een sterke omgekeerde correlatie vertoont met depressie en angst. De innovatie van Fleur van Eeden omvat een gepatenteerde fermentatiemethode (patent aangevraagd) om een functioneel gefermenteerd voedingsmiddel te produceren dat gebruikmaakt van deze darmbacterie om de stemming te verbeteren.
De innovatie
Van Eeden: "Ken je de granenrepen van bolletje? Bedenk dan zo een product, maar dan eentje met een bacterie waarvan wij weten dat hij gemoed en motivatie kan beïnvloeden via de darm-brein-as. De bacterie is gevonden omdat in meerdere grote cohortstudies gevonden werd dat mensen met depressie deze bacterie niet of bijna niet in hun darmen hebben. Daarnaast is bewezen hoe deze bacterie, door de aanmaak van metabolieten, gemoed en motivatie kan beïnvloeden via de darm-brein-as.
Het patent (pending) van hoogleraar microbiologie Remco Kort betreft een unieke fermentatiemethode die deze bacterie kan kweken voor verwerking in een voedselproduct. Dit voedselproduct is in onze ogen nu nog een granenbar – The Happy Bar – maar wie weet stellen wij dit nog bij aan de hand van lopend onderzoek. Met de Faculty of Impact krijg ik ruimte om met Remco Kort en Wilbert Sybesma een start-up te creëren die dit idee gaat uitwerken. Ons doe is om een makkelijk, gezonde en toegankelijke voedselinterventie voor mensen die een extra boost kunnen gebruiken voor hun gemoed of motivatie. Denk aan mensen met milde depressieklachten of aan sporters."
Het team is intussen een klein onderzoek begonnen over de productontwikkeling om te kijken voor wie De Happy Bar het meest interessant zou kunnen zijn. De enquête is hier te vinden: https://forms.gle/7xaNWnAYzb9bqUH77.
Lees meer op de website van NWO