Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verkiezingen 2025
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Divided we stand. Botsende wereldbeelden blokkeren dialoog

Delen
22 augustus 2025
Diepe meningsverschillen zijn vaak niet op te lossen met betere argumenten. Ze ontstaan uit botsende wereldbeelden en ongelijke zeggenschap. Filosoof Thirza Lagewaard pleit voor acceptatie van blijvende onenigheid en voor instituties die ruimte bieden aan verschil én maatschappelijke vooruitgang mogelijk maken.

Uiteenlopende opvattingen over waarden, feiten en wereldbeelden horen bij een gezonde samenleving. Onenigheid is een stuwende kracht. Het kan ons aansporen om onze eigen opvattingen tegen het licht te houden en van elkaar te leren. Lagewaard: "Maar wanneer meningsverschillen extreem worden, kunnen ze de samenleving juist in de weg staan. Soms kunnen botsende wereldbeelden zelfs uitmonden in geweld."

Verschillende wereldbeelden
Diepe menigsverschillen, zoals over religie, zwarte piet of immigratie, zijn volgens Lagewaard systemisch van aard.  Ze gaan niet over één feit, maar over een heel cluster aan feiten. Zulke meningsverschillen zijn een serieus probleem, ze zijn namelijk vaak niet op een rationele manier op te lossen. "Er is als het ware sprake van verschillende wereldbeelden. Meer argumenten zullen de andere kant niet overtuigen. Dat verklaart waarom discussies over bijvoorbeeld klimaatverandering, maatregelen op het gebied van volksgezondheid of sociale rechtvaardigheid vaak verzanden in een impasse of erger."

Epistemisch onrecht
Lagewaard noemt epistemisch onrecht hier als belangrijk obstakel. "Sommige mensen worden vanwege hun identiteit, gender of sociale positie onterecht niet gezien als iemand met betrouwbare kennis." Als voorbeeld noemt ze de zwarte pieten discussie. "Wat een discussie over een folkloristische traditie had kunnen zijn, werd een gepolariseerde patstelling over (onder andere) de realiteit van racisme, waarbij elke kant het gevoel heeft dat de ander het 'gewoon niet snapt'. Het niet kunnen of willen accepteren van de ervaringen van mensen van kleur als belangrijke bron van kennis speelde hierbij een belangrijke rol.

Acceptatie
Lagewaard pleit voor een andere aanpak. “Vooruitgang vereist andere strategieën, bijvoorbeeld acceptatie dat niet iedereen het eens zal worden. Erken dat in een democratische samenleving conflicten blijvend en onvermijdelijk zijn en zie tegenstanders niet als vijanden, maar als legitieme tegenstrevers binnen een gedeelde politieke gemeenschap."

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam