Bruggen bouwen in een verdeelde wereld
Dion Forsters leerstoel richt zich op het snijvlak van theologie, ethiek en maatschappelijke transformatie. In een tijd van wereldwijde crises en toenemende polarisatie wil hij via zijn werk bijdragen aan sociale samenhang, rechtvaardigheid en betekenisvolle dialoog. “Publieke Theologie is bij uitstek een bruggenbouwende discipline,” zegt Forster. “Ze beweegt zich in complexe en omstreden domeinen – en betrekt zowel religieuze als seculiere wereldbeelden met eerlijkheid, hoop en de moed om transformatieve alternatieven te verbeelden. Ze daagt onrecht uit, versterkt stemmen vanaf de marges, en nodigt ons uit om te handelen in het algemeen belang.”
Onderzoek met maatschappelijke impact
Forsters onderzoek verkent hoe diepgewortelde overtuigingen – religieus of seculier – individuen en samenlevingen vormgeven. De leerstoel onderzoekt kritisch de snijvlakken van macht, geloof, identiteit en gerechtigheid – van politieke ethiek en genderrechtvaardigheid tot zorg voor het milieu, vrede en raciale verzoening. Daarmee levert Forster een directe bijdrage aan de missie van de Faculteit der Sociale en Geesteswetenschappen, en de School voor Religie en Theologie: het realiseren van robuust, verantwoordelijk en maatschappelijk relevant wetenschappelijk werk dat inspeelt op urgente maatschappelijke vraagstukken.
Contextueel en betrokken perspectief
Forster brengt een diep doorleefd perspectief mee, gevormd door zijn inzet tegen het apartheidssysteem in Zuid-Afrika en zijn huidige leven als migrerend academicus in Nederland. Die ervaring voedt zijn toewijding aan inclusief onderwijs en onderzoek dat zich inzet voor sociale rechtvaardigheid, gendergelijkheid, ecologische zorg en menselijke waardigheid – zowel lokaal als mondiaal.
Wetenschap met verwondering en waarden
Met zijn benoeming versterkt Forster een belangrijke traditie binnen de VU: wetenschap bedrijven met verwondering én verantwoordelijkheid. “Ik zie publieke theologie als een vertalende discipline die mensen en instellingen helpt betekenis te vinden, alternatieven te verbeelden en doelgericht te handelen in een snel veranderende wereld,” aldus Forster. Zijn ambitie is niet alleen om duurzame samenwerkingen op te bouwen binnen en buiten de universiteit, maar ook om een nieuwe generatie wetenschappers te begeleiden – academici die geworteld zijn in waarden, complexiteit niet uit de weg gaan, en bereid zijn om daadwerkelijk verschil te maken.
Verankerd in de identiteit van de VU
De leerstoel is geworteld in de identiteit van de VU, geïnspireerd door visionaire denkers zoals Abraham Kuyper, Martin Luther King Jr., Beyers Naudé en Marilynne Robinson – allen voorbeelden van morele overtuiging, intellectuele diepgang en maatschappelijke vernieuwing. Vanuit deze erfenis, en gesitueerd in de sociaal-culturele diversiteit van Amsterdam, zet Forster zijn werk voort op het snijvlak van geloof en gerechtigheid – in dienst van vrede, gelijkwaardigheid en een menswaardiger publiek leven.
“Forster belichaamt waar de VU voor staat,” aldus het College van Bestuur. “Zijn werk brengt waarden en actie samen – precies in het hart van onze missie om met wetenschap bij te dragen aan een betere wereld.”
University Research Chair
De University Research Chair is een selecte aanstelling als hoogleraar, met een aantal speciale faciliteiten. Met de URC erkent de VU haar uitmuntende wetenschappers die worden beschouwd als aankomend leiders op hun vakgebied.