Wouter Hulsbergen benoemd tot bijzonder hoogleraar

1 juli 2024
Wouter Hulsbergen is benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel "Flavour Physics at the LHC" aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het College van Bestuur van de VU heeft hier namens de Faculteit der Bètawetenschappen, Wiskunde en Natuurwetenschappen, de afdeling Natuur- en Sterrenkunde en het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica Nikhef formeel mee ingestemd, met ingang van 1 juli 2024, tot 1 juli 2029.

Hulsbergen heeft zich onderscheiden als een vooraanstaand onderzoeker in de deeltjesfysica, met een focus op het begrijpen van de eigenschappen en interacties van deeltjes die ontstaan ​​bij hoogenergetische botsingen bij de Large Hadron Collider (LHC). Zijn belangrijke bijdragen aan het vakgebied worden wereldwijd erkend, en deze benoeming is een bewijs van zijn toewijding en prestaties. Hulsbergen is onderzoeker bij Nikhef en werkte eerder aan de HERA-B-, BaBar- en ATLAS-experimenten. Hij is momenteel betrokken bij het LHCb-experiment op CERN, waarbij de nadruk ligt op het meten van verschillen tussen materie en antimaterie en het zoeken naar kandidaten voor donkere materie. Daarnaast is hij actief betrokken bij lesgeven en outreach, geeft hij lezingen over deeltjesfysica en is hij lid van het bestuur van de Olga Igonkina Foundation, die beurzen toekent aan veelbelovende studenten.

De universitaire gemeenschap kijkt uit naar de oratie van Hulsbergen en de blijvende impact die zijn onderzoek zal hebben op de wetenschappelijke gemeenschap. Details over de oratie zullen te zijner tijd worden gedeeld.