Werken in tijden van hitte: arbo-regelgeving schiet nog vaak tekort

6 augustus 2024
Door de opwarming van het klimaat worden werknemers steeds vaker blootgesteld aan hitte op de werkplek. Dit fenomeen, bekend als hittestress, vormt een risico voor de gezondheid en veiligheid van werknemers. Werkgevers hebben een zorgplicht om deze risico’s te beperken door effectief arbobeleid te implementeren. Maar welke normen gelden er over werken in de hitte volgens de Nederlandse arbo-regelgeving? Onderzoeker arbeidsomstandighedenrecht Jan Popma analyseerde voor het Europese onderzoeksproject ADAPTHEAT de afspraken die gelden op brancheniveau in Nederland. ’’In veruit de meeste arbocatalogi en cao’s ontbreekt een duidelijke norm om te bepalen wanneer het te heet is om te werken.’’

Wanneer is het te heet om te werken?

Het onderzoek legt een aantal tekortkomingen van het huidige beleid bloot. Allereerst is er onduidelijkheid over wanneer het te warm is om te werken. In het verleden gold een wettelijke ‘grenswaarde’. Deze grenswaarde werd in 2013 echter afgeschaft. “En afspraken in arbocatalogi en cao’s vullen deze leegte niet of nauwelijks op”, aldus Popma. “Wanneer er wel ‘grenswaarden’ genoemd worden, verschillen deze bovendien per catalogus of cao, wat kan leiden tot rechtsongelijkheid en rechtsonzekerheid.” Daarnaast zijn er maar weinig catalogi die omschrijven hoe hitte op de werkvloer gemeten moet worden, terwijl daar wel degelijk wetenschappelijke overeenstemming over is.

Hitte op de werkvloer voorkomen of beperken

De kwaliteit van de in de arbocatalogi voorgestelde maatregelen om de risico’s van hitte te voorkomen of te beperken, zijn volgens Popma ook niet altijd toereikend. ‘’Het accent ligt sterk op persoonlijke bescherming, terwijl echt preventieve maatregelen veel minder voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen aan gebouwen of organisatorische maatregelen zoals tropenroosters. De maatregelen die worden voorgesteld zijn bovendien vaak heel algemeen van aard, terwijl de arbocatalogi nu juist de algemene regels in met name het Arbobesluit nader in zouden moeten vullen.’’

Effectief hittebeleid

Op basis van zijn onderzoek doet het ADAPTHEAT-project een aantal voorstellen voor een effectief hittebeleid. Uitgangspunt daarbij is de arbeidshygiënische strategie. Hier staan technische oplossingen, zoals koeling op de werkplek, en organisatorische maatregelen, zoals tropenroosters, voorop. Persoonlijke beschermingsmiddelen moeten hierbij als sluitstuk van de preventieve aanpak gezien worden. Handvatten voor die preventieve aanpak zijn opgenomen in een checklist als bijlage in het onderzoeksrapport.

Meer informatie over ADAPTHEAT

Het onderzoek van Popma naar hittestress is onderdeel van het Europese project ADAPTHEAT dat zich richt op het sociale dialoog rond hittebeleid. Het Nederlandse rapport binnen dit project beschrijft de samenwerking tussen werkgevers en werknemers(vertegenwoordigers) zoals vakbonden of ondernemingsraden bij het opstellen van maatwerkafspraken over veilig en gezond werken, zoals vastgelegd in de arbeidsomstandighedenwetgeving. Popma heeft de arbo-regelgeving op  brancheniveau geanalyseerd en heeft ook een tweetal case studies uitgevoerd (in de bouw respectievelijk de agrarische sector).

Download het onderzoeksrapport

Neem contact op met Persvoorlichting VU

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU