Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU valorisatie: Bas Teusink, AIMMS

Delen
5 december 2024
Op de Bètafaculteit is onderzoek en valorisatie altijd in volle gang. In VU valorisatie duiken we in de manier waarop dat in z’n werk gaat. Bas Teusink van Amsterdam Institute of Molecular and Life Sciences trapt deze reubriek af.

Wat doet AIMMS?
“AIMMS staat voor Amsterdam Institute of Molecular and Life Sciences. We zijn een interfacultair onderzoeksinstituut dat samenwerkt met meerdere afdelingen. We richten ons op vraagstukken uit de maatschappij en passen daarvoor moleculaire wetenschappen toe. Daarnaast zijn we ook een belangrijk uithangbord en faciliteren we een netwerk voor onze afdelingen en onderzoekers.”

Hackathon en events
“Wij organiseren netwerkevents en thematische workshops. We hebben vorig jaar een festival georganiseerd en dat gaan we volgend jaar op 27-28 januari weer doen. Het is een tweedaags festival waarbij we de wetenschappers van de verschillende groepen binnen ons instituut samenbrengen met externe partners, zoals private partijen, maar ook overheden en organisaties als RIVM, om vanuit maatschappelijke impact en vanuit challenges na te denken over samenwerking.”

Hoe ziet zo’n samenwerking eruit?
“We doen het op verschillen manieren. Om een concreet voorbeeld noemen: de transitie van minder dierlijke eiwitten naar meer plantaardige eiwitten in ons eten. Het probleem is alleen dat de consumer acceptance laag is, omdat plantaardige eiwitten smaken naar planten.

“De industrie werkt aan oplossingen daarvoor. Eén daarvan is eiwitten fermenteren met micro-organismen. Dit proces is op dit moment alleen een black box en er is behoefte aan meer biochemische kennis over de chemische reacties en enzymen die een rol spelen.  

“Dit weten we door in gesprek te gaan met de industrie. Daarop hebben we een NWO Perspectief projectaanvraag geschreven. Bij deze subsidie moet 30% cofinanciering uit de industrie komen. Zo kun je de grote vraagstukken die de industrie belangrijk vindt adresseren.

“We hebben een driedaagse hackathon georganiseerd om hier diep over na te denken. De hackathon werd gesponsord door de bedrijven die al interesse toonden. Daar is een uitgebreid plan gemaakt, waaruit een NWO Perspectief is gekomen. We starten binnenkort met dit project, waar inmiddels twaalf bedrijven bij zijn aangesloten die gezamenlijk meer dan 1,5 miljoen euro inbrengen.”

Kruisbestuiving

Is zo’n event als het festival bedoeld als een kruisbestuiving van onderzoekers en het bedrijfsleven?
“Zeker, het is inderdaad een matchmaking event, maar ook een showcase van het werk dat we doen en waarmee we bekendheid willen genereren. Het is ook een manier waarop PhD’ers en jonge UD’ers een netwerk kunnen opbouwen. Zij weten vaak niet waar ze moeten beginnen als ze iets met het bedrijfsleven willen. Op deze manier kunnen ze laagdrempelig met mensen in contact komen of een netwerk vormen om uiteindelijk public-private partnerships te vormen voor nieuwe projecten. Voor die bedrijven is het ook interessant om naar talent te kijken, want die zijn natuurlijk op zoek naar nieuwe medewerkers.”

Hoe werk je aan naamsbekendheid onder de industrie? Hoe zorg je ervoor dat externen je kunnen vinden?
“Naamsbekendheid komt door zichtbaarheid, op internet via de website en LinkedIn, aanwezigheid op congressen, en bij presentaties en artikelen door de affiliatie en logo te gebruiken.”

Hoe zorg je voor een waardevolle en duurzame samenwerking met een externe partij?
“Je moet op zoek gaan naar de win-win mogelijkheden en een persoonlijke relatie van vertrouwen opbouwen, door hoge maar realistische verwachtingen waar te maken en daar helder over te communiceren.”

Wat zijn de vereisten om uiteindelijk ook maatschappelijk en economisch impact te maken?
“Je moet de externe uitdagingen kunnen vertalen naar de expertise en interesses binnen de universiteit. Vaak liggen er diepe fundamentele vragen onder waar een bedrijf geen tijd en ruimte voor heeft maar wel mee geholpen is. Die vertaalslag moeten jonge wetenschappers en groepsleiders leren maken door in gesprek te gaan met externe partners. Dat is een belangrijke doelstelling voor AIMMS.”

Kom in contact
Wil je meer weten over het werk van AIMMS? Stuur een mail naar b.teusink@vu.nl of mt@aimms.vu.nl.

AIMMS Festival
Op 27 en 28 januari vindt het AIMMS Festival 2025 plaats in het Bimhuis in Amsterdam. Check de site voor meer info en tickets.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam