VU-student Jason geselecteerd voor Vulcanus in Japan-programma

17 mei 2024
Het Vulcanus in Japan programma is een industrie-georiënteerd studentenuitwisselingsprogramma voor EU-studenten. VU Amsterdam is trots te kunnen melden dat onze student Jason Winter is geselecteerd! Hieronder kun je het interview lezen dat we met hem hadden.

1. Kun je ons iets vertellen over jezelf en je academische achtergrond?
Op dit moment ben ik bezig met een masterstudie Computer Science aan de VU Amsterdam, in de richting 'Foundations of Computing and Concurrency'. In deze richting heb ik me verdiept in de meer theoretische aspecten van de informatica. Mijn interesse gaat verder dan de theorie en richt zich op praktische toepassingen, met name op het gebied van cyberbeveiliging en kunstmatige intelligentie. Mijn academische basis werd gelegd met een bachelor Computer Science aan de VU Amsterdam, waar ik de minor 'Deep programming' volgde. Het afronden van mijn studie en het cum laude erkend worden was een zeer lonende ervaring die mij verder heeft gemotiveerd in mijn verdere academische inspanningen.

2. Waarom heb je je aangemeld voor het Vulcanus in Japan programma?
Mijn aanmelding voor het Vulcanus in Japan programma komt voort uit de wens om mijn academische en professionele interesses te combineren met een unieke culturele en technologische ervaring. De voortrekkersrol van Japan op het gebied van technologie, met name op gebieden die relevant zijn voor mijn studie en interesses, biedt een geweldige kans om te groeien en te leren.

3. Heb je banden of specifieke interesses met Japan?
Japan heeft me altijd geïntrigeerd door de naadloze integratie van geavanceerde technologie en diepgewortelde historische tradities. Deze fascinatie wordt versterkt door het feit dat ik in de academische literatuur vaak Japanse bijdragen aan de computerwetenschap tegenkom, die de technologische expertise van het land benadrukken.

4. Over welke aspecten van de Japanse werkcultuur wil je het meest leren?
Ik wil me graag verdiepen in de Japanse werkcultuur, die bekend staat om zijn toewijding en passie. Als iemand met een sterk arbeidsethos en een diepe passie voor informatica, ben ik enthousiast om de dynamische en hogedruk werkomgevingen van Japan uit eerste hand te ervaren en ervan te leren.

5. Kun je ons iets vertellen over je stageplek en het bedrijf waar je stage loopt?
Mijn aankomende stage bij Fujitsu Limited biedt mij het voorrecht om de raakvlakken tussen kunstmatige intelligentie en geavanceerde computertechnologieën te verkennen. Als vooraanstaand leider op het gebied van supercomputing biedt Fujitsu mij een ongeëvenaarde kans om zowel bij te dragen aan als te leren binnen dit innovatieve veld.

6. Hoe past deze stage in het kader van je toekomstige carrière?
Deze stage sluit perfect aan bij mijn academische en professionele interesses, die theoretische informatica, programmeren op systeemniveau en kunstmatige intelligentie omvatten. Het belooft mijn onderzoekscapaciteiten op deze gebieden te verbeteren, zodat ik voorbereid ben op een toekomst vol innovatieve bijdragen. Bovendien biedt het werken met een technologiegigant als Fujitsu en zijn gewaardeerde team onschatbare praktijkervaring die alleen studieboeken niet kunnen bieden.

7. Wat hoop je te gaan doen na deze stage?
Na mijn stage wil ik mijn master afronden en beginnen aan een carrière waarin theoretische inzichten worden gecombineerd met praktische toepassingen in de informatica. Idealiter leidt dit pad naar een PhD-programma dat wordt gesponsord door een samenwerkingsverband of een bedrijf.

8. Hoe was de selectie- en sollicitatieprocedure? Heb je nog tips voor toekomstige kandidaten?
De selectie- en sollicitatieprocedure voor het Vulcanus in Japan programma was een verrijkende ervaring die het belang van een grondige voorbereiding onderstreepte. Dit proces moedigde me aan om elk aspect van mijn sollicitatie zorgvuldig te overwegen, van het tijdig indienen van verschillende vereisten tot het zorgvuldig presenteren van mijn professionele kwalificaties en persoonlijke eigenschappen. Bovendien verrijkte het vertrouwd raken met de Japanse interviewetiquette mijn begrip en aanpak. Ik raad deze doordachte voorbereiding aan toekomstige kandidaten aan, aangezien het een cruciaal onderdeel van mijn sollicitatietraject was.

9. Waar ben je het meest enthousiast over als je in Japan gaat wonen?
Het vooruitzicht om mezelf onder te dompelen in de rijke cultuur en geschiedenis van Japan is wat me het meest opwindt. Er is iets ongelooflijk aantrekkelijks voor mij aan het ervaren van de stille schoonheid van de historische tempels en het verkennen van straten met een eeuwenlange geschiedenis. Ik sta ook te popelen om de levendige popcultuur van Japan te ontdekken, vooral de levendige sfeer van de elektronische markten van Akihabara. Daarnaast ben ik enthousiast om de grote verscheidenheid van de Japanse keuken te proberen en de smaken en gerechten te ontdekken die uniek zijn voor Japan. Bovendien kijk ik erg uit naar de mogelijkheid om mijn Japanse taalvaardigheden te verbeteren in deze meeslepende omgeving. Het is deze mix van culturele, historische, culinaire en taalkundige ervaringen die ik zo aantrekkelijk vind aan wonen in Japan.

Voor meer informatie, zie de Vulcanus in Japan website.