VU-FRT hoogleraar Lietaert Peerbolte deelt levenswerk met paus Franciscus

29 september 2024
Hoogleraar Bijbelwetenschap Bert Jan Lietaert Peerbolte van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft, samen met Paul van Geest (Tilburg, Erasmus) en David Hunter (Boston College), hun nieuwste publicatie aan Paus Franciscus in Rome overhandigd.

In de Brill Encyclopedia of Early Christianity bieden Lietaert Peerbolte, van Geest en Hunter een naslagwerk over de geschiedenis van het vroege Christendom. Samen verzorgden ze de zes delen, met ongeveer 1.200 artikelen van ruim 600 auteurs.

Met de persoonlijke overhandiging aan Paus Franciscus, het hoofd van de Rooms-Katholieke kerk, sluiten Lietaert Peerbolte en zijn collega's een periode van 15 jaar werk af. "Het is een enorme eer dat de paus geïnteresseerd is in ons project. Het is al met al een team-prestatie geworden waar ik erg trots op ben."

Godfather

"Aanvankelijk was uitgeverij Brill in gesprek met Angelo di Berardino, de godfather op dit vakgebied, om deze encyclopedie samen te stellen," vertelt Lietaert Peerbolte. “Di Berardino gaf toen aan dat het hem niet ging lukken vanwege zijn leeftijd en zo kwam het verzoek uiteindelijk bij mij terecht. Ik ben met Paul van Geest en later ook David Hunter aan de slag gegaan. Het begin is inmiddels 15 jaar geleden en al die tijd heb ik plek in mijn boekenkast vrijgehouden. Collega’s hebben ons destijds gewaarschuwd voor waar we aan begonnen, maar het is toch maar mooi gelukt. Di Berardino is vanaf het begin betrokken gebleven bij het project en ook hij kon delen in de vreugde van de audiëntie met de paus."

Standaardwerk voor onderzoekers

Opgedeeld in zes volumes moet de encyclopedie het standaardwerk worden voor de komende generatie onderzoekers van de vroege kerk. "We streefden ernaar de grote verscheidenheid aan ideeën, mensen, werken in het vroege christendom te laten zien," zegt mederedacteur en hoogleraar Kerkgeschiedenis Paul van Geest. "Maar we wilden deze ook in hun oorspronkelijke context duiden. Augustinus is bijvoorbeeld niet alleen door de Bijbel maar ook door het neoplatonisme en stoïcisme gevormd. We wilden in ieder artikel de stand van onderzoek weergeven. Dan heeft iedereen meteen het overzicht over de lacunes."

De Brill Encyclopedia of Early Christianity verschijnt niet alleen in gedrukte vorm, maar is hier ook online te lezen

Foto: Vatican Media (https://photo.vaticanmedia.va)

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU